لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

آمریکا: ترجیح می‌دهیم با پیونگ یانگ وارد گفت‌و‌گو شویم


جان کری در جریان سفر ۱۰ روزه خود به آسیا به کره جنوبی، چین و ژاپن سفر کرده است.
جان کری در جریان سفر ۱۰ روزه خود به آسیا به کره جنوبی، چین و ژاپن سفر کرده است.
وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده ترجیح می دهد که با کره شمالی وارد گفت‌وگو شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جان کری که در آخرین مرحله سفر ۱۰ روزه آسیایی خود وارد توکیو شده است، ۲۵ فروردین‌ماه با اظهار این‌ که آمریکا ترجیح می دهد مسائل خود با کره شمالی را از طریق گفت‌وگو حل کند، گفت: «‌پیونگ یانگ باید درک کند که با تحریک‌های اخیر، بیشتر به خود آسیب می زند تا به دیگران.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که پرتاب موشک از جانب کره شمالی بر وخامت اوضاع شکننده و شرایط خطرناک منطقه خواهد افزود.

در پی تمدیدتحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین رزمایش مشترک ایالات متحده و کره‌ جنوبی، پیونگ‌یانگ رویکرد تهاجمی به خود گرفته است.

کره شمالی ضمن اعلام آماده‌باش به واحدهای نظامی خود که پایگاه‌های آمریکا را هدف گرفته‌اند، لغو یک‌جانبه توافق‌های «ترک مخاصمه» با کره جنوبی و همچنین تهدید آمریکا به حمله پیش‌دستانه اتمی، روز ۱۳ فروردین‌ماه از تصمیم خود برای راه‌اندازی دوباره یک راکتور پلوتونیوم و مرکز غنی‌سازی اورانیوم «یونگ‌بیون» خبر داده است.

وزیر خارجه آمریکا، پیش از سفر به ژاپن، در پکن و سئول نیز با رهبران چین و کره جنوبی در مورد چگونگی مقابله با تهدیدهای اخیر کره شمالی گفت‌و‌گو کرد.

آقای کری در پکن گفت:‌ «در مورد چالش‌های پیش رو در شبه جزیره کره، ما به ویژه به طور دقیق و با جزئیات در مورد کره شمالی و جنوبی، ژاپن و حتی ایران و سوریه و مسائل شرق میانه و همچنین گسترش تسلیحات اتمی با رهبران چین گفت‌و‌گو کردیم.»

وی در توکیو نیز تأکید کرد که پیونگ یانگ باید نسبت به موضوع زدودن سلاح‌های اتمی جدی باشد.

به گزار خبرگزاری فرانسه ژاپنی‌ها بیم آن دارند که کره شمالی روز دوشنبه، ۲۶ فروردین ماه و در سال‌روز تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار رژیم کمونیستی، دست به موشک پراکنی‌ بزند. توکیو اخیرا سیستم دفاع موشکی پاتریوت را پیرامون توکیو نصب کرده است.
XS
SM
MD
LG