لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

شورای همکاری خليج فارس خواستار بازرسی آژانس از نيروگاه اتمی بوشهر شد


شورای همکاری خليج فارس روز یکشنبه ۲۵ فروردين ماه در نشستی درباره ايمنی هسته‌ای در رياض خواستار اعزام هياتی از آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی نيروگاه بوشهر پس از زلزله اخیر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالطيف زَيانی، رئيس شورای همکار ی خليج فارس در نشست اضطراری اين شورا در روز يکشنبه گفت که این شورا از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تا هياتی از کارشناسان فنی برای ارزیابی خسارات احتمالی به نيروگاه بوشهر اعزام کند.

در نشست مقامات رسمی نهادهای وضعيت اضطراری کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس همچنین از ايران خواسته شده است که هر چه زودتر تضمين های امنيتی نيروگاه بوشهر را با ملحق شدن به معاهده «ايمنی هسته ای» ثابت کند.

به گزارش رويترز، عبداللطیـف بـن راشـد الزيانــی ضمن درخواست از ايران برای ملحق شدن به معاهده ايمنی هسته ای آژانس جهانی انرژی هسته ای، نسبت به احتمال آسيب ديدن رآکتور هسته ای بوشهر و نشت مواد راديواکتيور هشدار داد.

اين اجلاس درست چند روز بعد از زلزله ۶.۳ ريشتری در ۹۰ کيلومتری نيروگاه بوشهر انجام گرفته است. اين حادثه نزدیک به چهل کشته و صدها زخمی بجای گذاشت، اما مقامات ايران و شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسيه شرکت طراح و سازنده اين نيروگاه می گويند که آسيبی به رآکتور بوشهر نرسيده است و هيچ آثار تشعشع هسته ای در منطقه وجود ندارد.

دبير کل شورای همکاری خليج فارس در اجلاس روز يکشنبه گفت که کشورهای عربی بايد بصورت جمعی طرح مشترکی برای خطر نشت تشعشعات هسته ای بوشهر داشته باشند.

آقای الزيانی می گويد که زلزله بوشهر نگرانی ها در ميان کشورهای عرب و جامعه جهانی را از خطر احتمالی نشست مواد راديواکتيو در صورت آسيب ديدن رآکتور هسته ای بوشهر افزايش داده است، خطری که شورای همکاری خليج فارس قبلا هم نسبت به آن هشدار داده بود.

بگفته وی، شش کشور عربی خليج فارس قبلا به تهران گفته بودند که امنيت نيروگاه بوشهر را تضمين کند و به کنوانسيون «امنيت هسته ای» بپيوندد، اما ايران هيچ نشانه ای مبنی بر درک نگرانيهای بين المللی از خود نشان نداد.

ايران تنها کشوری است که دارنده نيروگاه هسته ای فعال است و عضو کنوانسيون ايمنی هسته ای نيست. اين کنوانيسون بعد از فاجعه چرنوبيل در ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق عظيمی در اطراف نيروگاه و بی خانمانی ۱۶۰ هزار اکراينی شد، مورد مذاکره و تصويب قرار گرفت.
نيروگاه چرنوبيل نيز مانند بوشهر توسط روسها ساخته شده بود.

کنوانسيون ايمنی هسته ای اجازه بازرسي های بيشتری را توسط سازمان بين المللی انرژی اتمی ميدهد. اما ايران عضو يک کنوانسيون ديگر است که درباره رخدادهای مرتبط با فعاليت هسته اي اش، خود به آژانس گزارش ميدهد.

رويترز می نويسد که وجود رآکتور هسته ای در منطقه زلزله خيز جنوب ايران در ساحل خليج فارس بر نگرانی کشورهای منطقه دامن زده است، چرا که مسير جريان باد در خليج فارس بگونه ای است که اگر تشعشعاتی اتفاق بيفتد، دوحه پايتخت قطر و بنادر ايالات متحده عربی و شهر دوبی، بنادر نفتی عربستان و مناطق ديگری در معرض آلودگی هسته ای از طريق انتقال از طريق باد خواهند بود.

ماه مارس ۲۰۱۱ يک زلزله ۹ ريشتری و در پی آن وقوع حادثه سونامی باعث صدمه ديدن سيستم خنک کننده رآکتور های هسته ای فوکوشيماها در ژاپن شد. سه رآکتور نيروگاه بخاطر از کار افتادن سيستم خنک کننده ذوب شد که منجر به نشت مواد راديواکتيو گرديد.

عربستان، امارات، عمان، قطر، بحرين و کويت عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.
XS
SM
MD
LG