لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

توکلی: کسری واقعی بودجه ۹۲ ایران ۸۶ هزار میلیارد تومان است


احمد توکلی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بودجه مجلس.
احمد توکلی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بودجه مجلس.
احمد توکلی، عضو کمیسیون بودجه مجلس، می‌گوید بررسی جداول بودجه نشان می‌دهد که کسری بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت که از سوی دولت احمدی‌نژاد اعلام شده درست نیست و رقم واقعی کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای توکلی، روز دوشنبه ۲۶ فروردین، در نشست بررسی کلیات بودجه سال ۹۲ کل کشور گفت که دولت در محاسبه کسری بودجه تنها هزینه‌های جاری و غیرعمرانی خود را به حساب آورده و هزینه‌های عمرانی را در این محاسبه نگنجانده‌است.

وی این‌گونه توضیح داد که «دولت در چند جدول در بودجه سال ۹۲ کل کشور، هزینه‌های جاری و غیرعمرانی را با مالیات مقایسه کرده و می‌گوید بودجه عملیاتی بودجه‌ای است که کل هزینه‌های جاری را پوشش دهد، در حالی که جدول اعلامی از سوی دولت، ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری را اعلام کرده است.»

وی در ادامه افزود: «دولت هزینه عمرانی و دارایی مالی دارد و بر اساس مباحث مالیاتی می‌گوید که کسری بودجه ندارد، در حالی که کسری بودجه واقعی یعنی کل هزینه منهای درآمد مالیاتی که از دارایی نفتی، دارایی اموال ساختمانی، دارایی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام، استقراض داخلی و خارجی به دست می‌آید که این شکاف، کسری بودجه ۸۶ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۲ را نشان می‌دهد.»

پیش از این، دیوان محاسبات کشور در گزارش خود خبر داده بود که دولت در سال ۹۱ حدود ۵۰ درصد کسری بودجه داشته‌است.

این در حالی است که رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ایران، روز ۹ اسفند ۹۱ اعلام کرد که «دولت کسری بودجه ندارد».

وی رقم «بودجه تحقق‌نیافته» را ۱۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت که «این کسری بودجه نیست، بلکه صرفه‌جویی هست».

«بودجه دولت خلاف قانون اساسی است»

دولت محمود احمدی‌نژاد نهم اسفندماه پارسال، پس از ۸۴ روز تاخیر لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور را ارائه کرد که تصویب کلیات این بودجه به خاطر اشکالاتی که دارد با مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس روبه‌رو شده و به صحن مجلس بازگردانده شده‌است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «بودجه پیشنهادی دولت از مشکلات زیادی رنج می‌برد. این بودجه سقف ندارد و خلاف اصل ۵۲ قانون اساسی است، ضمن اینکه بودجه همچنین با عدم شفافیت روبه‌روست و منابع قابل توجهی به صورت ریالی و ارزی در احکام آمده و نه در جدول درآمدها و متن لایحه پیشنهادی دولت.»
XS
SM
MD
LG