لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

اردلان شکرآبی؛ از شهریار تا پارلمان سوئد


اردلان شکرآبی
اردلان شکرآبی
«اردلان شکرآبی» جوان ۳۴ ساله ايرانی تباری است که در انتخابات اخير پارلمان سوئد به عنوان يکی از نمايندگان استان استکهلم به پارلمان اين کشور راه يافت.

اين حقوقدان و فعال حقوق بشر که ۲۴ سال پيش همراه خانواده اش در ۱۱ سالگی به سوئد پناهنده شده است، روز يکشنبه در کنگره حزب سوسيال دموکرات سوئد به عنوان عضو علی البدل در هيات رهبری اين حزب نيز برگزيده شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00
لینک مستقیم


شکرآبی: انتخاب اردلان شکرآبی که از جوان ترين نمايندگان پارلمانی در اروپا محسوب می شود، همکارم حسين قويمی را بر آن داشت تا برای معرفی او و همچنين انگيزه اش در پا نهادن به جهان سياست با اردلان شکرآبی به گفت و گو بنشيند.

انتخابات اجرايی حزب سوسيال دموکرات در روز شنبه اجرا شد و چهارده نفر در اين انتخابات انتخاب شدند که من يکی از آن چهارده نفر و همچنين جوانترين نفر هستم در هيات اجرايی جديد.

اصولا انگيزه شما برای کار سياسی چه بوده و از کجا و از کی شروع کرديد؟ ممکن است بيشتر در مورد خودتان برای شنوندگان راديو فردا توضيح دهيد؟

من ده سال اول زندگی ام را در ايران و در شهرستان شهريار زندگی کردم.

بعد از يازده سالگی به سوئد مهاجرت کرديم و در سوئد سازمان جوانان احزاب سياسی خيلی فعال هستند.

من از سن چهارده سالگی در سازمان جوانان حزب سوسيال دموکرات در شهر خودمان عضو و فعال شدم و از همان زمان فعاليت سياسی خود را شروع کردم در سال ۲۰۰۳ دبير کل سازمان جوانان حزب سوسيال دموکرات کشور سوئد شدم.

در واقع من اولين خارجی تباری بودم که موفق شدم به اين پست دست پيدا کنم و در کنار فعاليت های دانشگاهی ام هم ، فعاليت سياسی را کماکان در سال های اخير ادامه دادم.

شما به عنوان يک ايرانی تبار و يک فرد خارجی که به نمايندگی پارلمان سوئد رسيده ايد، در اين مدت فعاليت های سياسی خود در کشور سوئد آيا با مسائلی همچون تبعيض نژآدی يا تبعيض مليتی هم روبرو شده ايد؟

طبيعی است که در همه جوامع انسانی متاسفانه تبعيض وجود دارد. اما در سوئد و در بين سازمان جوانان احزاب سياسی، حضور جوانان خارجی تبار خيلی محسوس است. خصوصا در طول ده سال اخير تعداد فعالينی که خارجی تبار هستند ، بيشتر و بيشتر شده است.
ولی در اين ده يا پانزده سال اخير تعداد فعالين مهاجر و خارجی تبار خيلی بيشتر از گذشته شده است.

در جايی می خواندم که در ده سالی که در ايران زندگی می کرديد و از در دوران کودکی تان خاطرات تلخی داريد.

آيا اين مسائل باعث شد که شما به صحنه سياست در سوئد وارد شويد؟

بالاخره اتفاقات دهه ۶۰ در ايران روی من و بقيه هم نسلان من خيلی تاثيرگذار بود.
جنگ ايران و عراق و مسائل سياسی آن دوران در ايران و کلا جو سياست زده ايران روی نسل من خيلی اثرگذار بود. در آن دوران حتی کودکان هم خيلی زود با سياست آشنا می شدند و امکان دارد که اين شرايط روی من خيلی اثر گذار بوده باشد و ناآگاهانه وقتی وارد سوئد شدم ، بالاخره آن تصويری که از مسائل سياسی داشتم باعث شده که به فعاليت سياسی در کشور دموکراتيک سوئد که امکان فعاليت سياسی در آن خيلی بيشتر بود، نزديک بشوم.

آيا ايرانيانی که در سوئد شهروند شده اند در پيروزی شما در انتخابات پارلمانی و نماينده پارلمان شدن شما در کشور سوئد نقش موثری داشته اند؟

بله. ايرانی ها در سياست سوئد خيلی فعال هستند و تعداد زيادی از ايرانيانی که تابعيت کشور سوئد را دارند در انتخابات شرکت کردند و رای دادند و حزب سوسيال دموکرات- حزب ما- بين ايرانی ها – و به طور کلی بين خارجی تبارها خيلی طرفدار دارد.

ما بالای ۵۰ درصد رای مهاجرتبار ها را داريم و بين ايرانی هم همين طور است يعنی بيشتر ايرانی ها در سوئد به حزب سوسيال دموکرات رای می دهند و در گذشته هم همين طور بوده است و حزب سوسيال دموکرات معمولا به گروه های اقليت های قومی در سوئد نزديک تر بوده است در مقايسه با احزاب راست گرا که امروز در دولت سوئد فعاليت می کنند.

شما به عنوان يک جوان سياست مدار چه توصيه ای برای جوانان علاقمند به وارد شدن به کار سياسی داريد؟ اصولا چه کاری بايد کرد و از چه مسائلی بايد فاصله گرفت؟

فکر می کنم همه جوانانی که در کشورهايی زندگی می کنند که امکان فعاليت سياسی در آنها وجود دارد و به مسائل سياسی و فعاليت های اجتماعی علاقمند هستند، خوب است که نسبت به مسائل سياسی حساس بوده و در فعاليت های سياسی شرکت کنند به خصوص که در بيشتر کشورهای دموکراتيک جهان، همان سازمان های جوانان احزاب ، وجود دارند و فعاليت می کنند و اين راه و مسير خيلی خوبی است برای جوانانی که علاقمند به سياست و مسائل اجتماعی هستند، تا از اين طريق وارد فعاليت های حزب شوند.

من فکر می کنم که بهترين کار برای تاثيرگذاری در روند سياسی و اجتماعی کشور، عضو شدن در گروه هايی است که دست جمعی و سيستماتيک کار می کنند و اين امکان را به شهروندان می دهد که به همديگر ياری برسانند.
XS
SM
MD
LG