لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

حذف ارز مرجع از همه کالاهای اساسی جز چهار قلم


وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی تأیید کرد که از این پس هیچ یک از کالاهای وارداتی ازجمله دارو، برنج، روغن، کره، شکر، و گوشت مرغ ارز مرجع دریافت نخواهند کرد و خبر داد که تنها چهار قلم کالا از این تصمیم جدید مستثنی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی پورکاوه، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، با تأیید این خبر گفت: «از این پس ارز مرجع فقط به واردات گندم، جو، ذرت و سویا تعلق می‌گیرد و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به غیر از این چهار قلم کالا بقیه کالاهای اساسی برای واردات، ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند.»

اختصاص ارز مرجع دولتی با نرخ ۱۲۲۶ تومانی به منظور اطمینان از واردات کالاهای اساسی به مقدار لازم و پایین نگاه داشتن قیمت این کالاها صورت می‌گیرد.

تصمیم جدید برای حذف این نوع ارز در حالی گرفته می‌شود که خبر احتمال اتخاذ چنین تصمیمی در چند روز اخیر گرانی ناگهانی قیمت گوشت و روغن تا مرز ۶۰ درصد و ۴۰ درصد را به دنبال داشته‌ است.

در همین ارتباط روزنامه فرهیختگان روز یک‌شنبه نوشت که به خاطر «حذف ارز مرجع واردات گوشت»، «قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی که تا پیش از عید ۲۲ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۶ هزار تومان و قیمت ران گوساله که تا پیش از عید ۲۰ هزار تومان بود، هم اکنون به ۳۲ هزار تومان رسیده است».

هم‌اینک حذف دارو و تجهیزات پزشکی از دریافت ارز مرجع نیز در حالی انجام می‌شود که این بخش در چند ماه اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و آذرماه سال جاری اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران اعلام کرد مبلغی که بانک مرکزی برای واردات دارو اختصاص داده «تنها حدود یک‌سوم ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی» را شامل می‌شود.

حذف اولویت‌بندی برای کمک به واردات کالاهای اساسی

خبرگزاری ایسنا در ادامه گزارش‌های روز سه‌شنبه خبر داد که از این پس و در پی تصمیم جدید، اولویت‌بندی ده‌گانه کالاها برای دریافت ارز مرجع نیز ملغی می‌شود.

پاییز سال ۹۱، مرکز مبادلات ارزی ایران به منظور کنترل نوسانات و کاهش قیمت ارز، کالاها را به ۱۰ اولویت تقسیم‌بندی کرد. از آن زمان واردات کالاهای اولویت‌های اول و دوم با نرخ ارز مرجع و ارز مورد نیاز واردات کالاهای اولویت‌های سوم تا هشتم با نرخ مرکز مبادلات ارزی ایران تامین شده‌ است.

واردات سایر کالاها نیز با تامین ارز از بازار به نرخ بازار آزاد انجام می‌شد.

احتمال گرانی نان

با وجود آن که وزارت صنعت روز دوشنبه از ادامه تخصیص ارز مرجع به گندم خبر داده، خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه، یکم اردیبهشت، از قول یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت که احتمال حذف ارز مرجع برای واردات این کالا هم وجود دارد.

این مقام مسئول که نام او در این خبر ذکر نشده تصریح کرده‌ است که «پس از حذف تدریجی اختصاص ارز مرجع به کالاهایی همچون برنج، گوشت، کره و روغن نباتی، قرار بر این است که گندم هم از اختصاص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی محروم شده و ارز مبادلاتی دریافت کند.»

مهر در گزارش خود می‌نویسد که «حال پس از این اظهار نظرها و حذف اختصاص ارز مرجع به گندم، به طور قطع قیمت آرد نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و با نرخ گران‌تری در اختیار نانوایی‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که قیمت نان نیز به تبع افزایش قیمت گندم و آرد، با افزایش قیمت مواجه شود.»
XS
SM
MD
LG