لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

صالحی خبر «القاعده ایران» را «جعلیات جدید و مضحک» خواند


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و سخنگوی این وزارتخانه روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت، در واکنش به دستگیری اعضای القاعده در کانادا ارتباط این افراد با ایران را جعلی، «مضحک» و مبتنی بر «رویکردی خصمانه» توصیف کردند.

گفته این دو مقام در دستگاه دیپلماسی ایران واکنشی است به خبری که پلیس کانادا روز دوشنبه گذشته درباره طرحی تروریستی برای خارج کردن یک قطار از خط در این کشور منتشر کرد.

طبق اعلام پلیس کشور کانادا، دو فرد که هنوز ملیت‌شان برملا نشده است به اتهام طراحی حمله تروریستی به یک قطار مسافربری بازداشت شده‌اند و قرار است صبح روز سه‌شنبه در دادگاه حاضر شوند.

به گفته پلیس کانادا، این دو عرب ۳۰ و ۳۵ ساله از حمایت «عناصر القاعده در ایران» برخوردار بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در واکنش به این اتهام «القاعده ایران» را از «جعلیات جدید» و «واقعا حرفی مضحک» توصیف کرد.

ایسنا همچنین گزارش می‌دهد که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی آقای صالحی، هم در همین روز در واکنش به همین خبر با اشاره به این که «هیچ مدرک مستندی» در مورد این افراد مظنون منتشر نشده دولت کانادا را متهم کرد که «پروژه ایران‌هراسی» را «در دستور کار خود قرار داده است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز مالیزیا، مقام پلیس سلطنتی کانادا، گرچه گفته است که دو فرد بازداشتی از طرف «عناصر القاعده در ایران» حمایت می‌شده‌اند، هیچ اشاره‌ای نکرد که طرح تروریستی آنها حمایت حکومت جمهوری اسلامی را داشته است.

به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در نیویورک، عده‌ای از افراد ارشد از گروه القاعده به ایران پناه بردند و چند سالی در حبس خانگی به سر بردند، اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران با القاعده منتشر یا رو نشده است.

با این حال رویترز به نقل از یک مقام در دولت آمریکا که به نامش اشاره نکرده می‌گوید که هم اکنون «شبکه‌ای تقریبا بی‌نام‌ونشان از کار راه‌اندازهای القاعده در شهر زاهدان» به سر می‌برند که نقش واسطه و عامل کارهای مالی این گروه در منطقه را بر عهده دارند.

با این همه رویترز به نقل از منبع دولتی خود اضافه می‌کند که این گروه یا شبکه از حمایت دولت ایران برخوردار نیست.
XS
SM
MD
LG