لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۷

هشدار دوباره احمدی‌نژاد نسبت به دخالت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری


در سفر محمود احمدی‌نژاد به اصفهان،اسفندیار رحیم‌مشایی نامزد احتمالی دولت یرای انتخابات وی را همراهی کرد.
در سفر محمود احمدی‌نژاد به اصفهان،اسفندیار رحیم‌مشایی نامزد احتمالی دولت یرای انتخابات وی را همراهی کرد.
محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، چهارم اردیبهشت،بار دیگر نسبت به دخالت‌های احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هشدار داد و گفت که هیچ کس نباید به جای مردم تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا، آقای احمدی‌نژاد که در میدان نقش جهان شهر اصفهان سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «رهبری [جمهوری اسلامی] فرمودند که من یک رای بیشتر ندارم و این معنا دارد، یعنی هیچ کس نباید خود را صاحب ملت و جای ملت بپندارد و فکر کند که به جای ملت می‌تواند تصمیم‌گیری کند.»

او با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران که خرداد ماه برگزار می‌شود، افزود: «همه سلایق باید [در انتخابات] باشند و ملت تصمیم بگیرد و آن‌چه ملت تصمیم گرفت، همه باید از آن تبعیت کنند.»

در هفته‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد بارها بر لزوم حضور «همه سلایق» در انتخابات ریاست جمهوری تاکید داشته و به این ترتیب موضع خود را برای شورای نگهبان مشخص کرده است که صلاحیت نامزدهای انتخابات را بررسی می‌کند.

گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد در این انتخابات از نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی حمایت می‌کند، رییس دفتر پیشین و از نزدیک‌ترین یاران او که حامیان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از آن به عنوان سردمدار «جریان انحرافی» نام می‌برند و همین نیز احتمال ردصلاحیتش را شدت می‌بخشد.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان امروز خود گفته است، همان‌طور که برخی می‌خواهند، گلوگاه اقتصاد را در دست بگیرند، برخی نیز تلاش می‌کنند گلوگاه سیاست را در اختیار خود داشته باشند.

او افزود: «نمی‌دانم این‌ها از کجا آمدند که خود را اصل نظام و انقلاب می‌دانند و می‌گویند رهبری متعلق به ماست در حالی که رهبری متعلق به ۷۵ میلیون ملت ایران است و همه، عاشق ایران، نظام و رهبری‌اند.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، می‌گویند محمود احمدی‌نژاد از رهبر جمهوری اسلامی فاصله گرفته‌است. شدت اختلافات تا حدی است که بسیاری از حامیان سرسخت آقای احمدی‌نژاد، اکنون به منتقدان جدی او تبدیل شده‌اند و او را به «تشویش اذهان عمومی»، «بی‌صداقتی»، «ترسویی» و روابط با «مفسدان اقتصادی» متهم می‌کنند.

در همین حال اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، به صورت تلویحی اتهام دیگری را متوجه محمود احمدی‌نژاد ساخته که آن همراهی با «خط دشمن» است.

آقای احمدی‌مقدم بدون آن‌که اشاره‌ای به نام خاصی داشته باشد، گفته است: «برخی سخنان شبهه‌افکنی را مطرح می‌کنند، مبنی بر این‌که دیگران برای مردم تصمیم می‌گیرند. این‌‌ همان خطی است که دشمن دنبال می‌کند.»

ادامه واکنش‌ها به سخنان احمدی‌نژاد در خوزستان

دایره محافظه‌کارانی که فعالیت‌های محمود احمدی‌نژاد را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رصد می‌کنند و به نقد آنها می‌پردازند، بسیار وسیع‌تر از این است و از فرماندهان ارشد نیروهای نظامی تا نمایندگان مجلس را شامل می‌شود.

در این میان به‌ویژه سخنان اخیر آقای احمدی‌نژاد در استان خوزستان واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشته است به‌طوری که حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، آن را نشانه‌ای از «بی‌صداقتی» و «ترسویی» رییس دولت ایران دانست و حسن فیروزآبادی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، نیز تعبیراتی مانند «غیرقابل قبول» و «مایه تشویش اذهان عمومی» را برای آن به کار برد.

آقای احمدی‌نژاد در آن سخنرانی ادعا کرده بود که منتقدان او در داخل کشور تهدیدش کرده‌اند و گفته‌اند که «اگر رویت را زیاد کنی، پدرت را در می‌آوریم».

او سپس در واکنش به این منتقدان، بی‌آنکه به نام و مقام آن‌ها اشاره‌ کند تهدید به افشاگری کرد و گفت که اگر «گوشه‌ای از پرونده‌تان را بالا بزنیم، دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت.»

اکنون نیز علیرضا زاکانی و نادر قاضی‌پور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نقد این سخنان پرداخته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای زاکانی سخنان محمود احمدی‌نژاد در رابطه با مفاسد اقتصادی را «شعاری برای انحراف افکار عمومی» دانسته و گفته است: «فردی که برخی اطرافیان و نزدیکانش غرق در فسادهای مالی و اقتصادی هستند نمی‌تواند مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد.»

به گفته او، متهمان پرونده‌های اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و بیمه ایران و «چندین پرونده اقتصادی بزرگ دیگر»، در شمار «معتمدین رییس جمهور هستند» و آقای احمدی‌نژاد رسیدگی به اتهامات آنان را «خط قرمز» خود می‌داند.

در رابطه با پرونده اختلاس بیمه ایران، برخی نمایندگان مجلس و مقامات سازمان‌های نظارتی، نام محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری ایران را به میان آورده‌اند، اما چنان‌چه مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازررسی کشور، گفته است، رسیدگی به پرونده آقای رحیمی به خاطر رعایت پاره‌ای «مصالح» متوقف شده است.

خبرگزاری مهر همچنین گزارش داده است که نادر قاضی‌پور، نماینده شهر ارومیه در مجلس، نیز سخنان آقای احمدی‌نژاد در خوزستان را «خلاف قانون» دانسته است.

آقای قاضی‌پور همچنین از دادستان کل کشور خواسته است که به عنوان مدعی‌العموم سخنان احمدی‌نژاد را پی‌گیری کند تا اگر پرونده‌ای از مفاسد اقتصادی وجود دارد به آن رسیدگی شود.
XS
SM
MD
LG