لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی ۲۵ اردیبهشت از سرگرفته می‌شود


علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگوهای ۲۵ اردیبهشت در وین، ریاست هیات ایرانی مذاکره کننده را عهده‌دار خواهد شد
علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگوهای ۲۵ اردیبهشت در وین، ریاست هیات ایرانی مذاکره کننده را عهده‌دار خواهد شد
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه، چهارم اردیبهشت، از توافق ایران و آژانس بر سر زمان و مکان برگزاری دور آینده مذاکرات خبر داد.

به گفته علی اصغر سلطانیه که به منظور شرکت در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در شهر ژنو سوئیس به‌سرمی‌برد، گفت‌وگوهای بعدی ایران و آژانس پانزدهم ماه می‌، برابر با ۲۵ اردیبهشت در وین، پایتخت اتریش، ‌برگزار خواهد شد.

از نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی، حدود یک سال و نیم قبل که آژانس بی‌المللی انرژی اتمی، دست به انتشار گزارش عمده‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران زد، ‌ تهران و نمایندگان این نهاد بین‌المللی ۹ دور بر سر میز مذاکراتی نشسته‌اند که همگی آنها، بدون موفقیتی به پایان رسیده است.

اما اکنون، جیل تیودور، سخنگوی آژانس، هدف از مذاکرات ماه آینده میلادی با ایران را نهایی کردن سند رویکرد ساختاری عنوان می‌کند.

پیشتر هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، توافق بر سر سند رویکرد ساختاری را موجب تسهیل در حل مسائل مهمی در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران خوانده بود.

آژانس با اشاره به اسنادی که آنها را معتبر می‌خواند، ‌می‌گوید ایران تا سال ۲۰۰۳ میلادی، حدود ۱۰ سال قبل، و چه بسا پس از آن هم در حال انجام تحقیقات بر روی ساخت تسلیحات هسته‌ای بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در مقابل ضمن رد این اتهام، آژانس را به نتیجه‌گیری مبتنی بر اطلاعات نادرستی متهم می‌کند که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی گردآوری شده است.

مذاکرات میان ایران و آژانس در ۲۵ اردیبهشت ماه در حالی برگزار می‌شود که قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مه گزارش فصلی خود را از جمله درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کند، گزارشی که بنا بر پیش‌بینی رسانه‌های بین‌المللی باز هم حاکی از ادامه گسترش برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است، در گزارش ماه آینده آژانس، ‌ احتمالا به نصب بیش از ۵۰۰ مدل جدید سانتریفیوژ از نوع آی آر ۲‌ام در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز اشاره خواهد شد.

فریدون عباسی، ‌ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بهمن ماه گذشته از طرح تهران برای نصب شمار زیادی سانتریفیوژ جدید در سایت نطنز خبر داده بود. هرچند به گفته او، سانتریفیوژهای جدید «برای غنی‌سازی ویژه زیر ۵ درصد ساخته شده و هیچ استفاده‌ای از آن‌ها در غنی‌سازی ۲۰ درصد نمی‌شود».

قرار است در گفت‌وگوهای ۲۵ اردیبهشت در وین، ریاست هیات ایرانی مذاکره کننده را علی‌اصغر سلطانیه و هدایت تیم آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را هم هرمان ناکارتس، عهده‌دار شوند.
XS
SM
MD
LG