لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

خاتمی: الان قصد ندارم درباره نامزدی برای انتخابات اظهار نظر کنم


محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران
محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران
محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، عصر چهارشنبه در جمع جوانان احزاب اصلاح‌طلب که خواستار نامزد شدن او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بودند، گفت: «الان قصد ندارم در باب نامزدی خود برای ریاست‌جمهوری اعلام نظر کنم.»
به گزارش وب سایت رسمی محمد خاتمی، او در ادامه سخنان خود، پرسش‌هایی مطرح ساخت که تلویحا از فراهم نبودن شرایط حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده حکایت داشت.
رییس‌جمهوری پیشین ایران پرسید، «اگر حاکمیت به هر دلیل، فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که علی رغم خواست شما بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می‌کند؟ آیا کینه‌ها و دلخوری‌ها بیشتر نمی‌شود؟ طرف مقابل هم که هزینه‌ای پرداخته، آیا فضا را تنگ‌تر نخواهد کرد؟»
محمد خاتمی با اشاره به درخواست برخی زندانیان سیاسی- عقیدتی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و بخش‌هایی از جامعه از او برای نامزد شدن در انتخابات خرداد آینده، ادامه داد: «بعضی می‌گویند بیایید، همه چیز روشن می‌شود، آن‌ها جلوی شما می‌ایستند و ما هم پشت شما می‌ایستیم؛ من ابداً نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد. من به فکر اصلاحات و به فکر جماعتی که به هر حال به من لطف دارند هم هستم. اگر چنین وضعی ییش آید اوضاع از این هم بد‌تر می‌شود.»

یک هفته قبل، شماری از زندانیان سیاسی در ایران، از محمد خاتمی درخواست کرده‌ بودند تا در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. آن‌ها در نامه خود نوشته‌ بودند که «سرنوشت کشور و ملت از سرنوشت ما زندانیان سیاسی بسیار مهم‌تر و مقدم بر آن است.»
علیرضا بهشتی شیرازی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله مومنی، علیرضا رجایی، عماد بهاور، عبدالفتاح سلطانی، محمدامین هادوی، حسن اسدی زیدآبادی، امیرخسرو دلیرثانی، سمصطفی تاجزاده، محسن میردامادی، سعید مدنی، محمدحسن یوسف پورسیفی، محمدصادق ربانی املشی، محمدرضا مقیسه و ابوالفضل عابدینی از جمله زندانیان سیاسی عقیدتی بودند که با نوشتن این نامه، از محمد خاتمی خواسته بودند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، نامزد شود.

آقای خاتمی در حالی در جمع جوانان احزاب اصلاح‌ طلب از مشکلات و دشواری‌های حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، سخن گفته است که آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید کرده که «بداخلاقی‌ها، نباید مانع مشارکت واجدان صلاحیت در انتخابات شود.»
محمد خاتمی در عین حال با تاکید بر اینکه موقعیت فعلی ایران، «موقعیت حساسی است و کار دشوار» ادامه داد: «مردم می‌خواهند از این وضع خارج شوند و طبعاً مطالباتی دارند. اگر تمام ارکان نظام، از رهبری گرفته تا تشکیلات روحانی، غیر روحانی و نهادهای مسؤول یا غیر مسؤول و قدرتمند، همه همراهی کنند سال‌ها طول می‌کشد که به نقطه صفر برنامه چهارم، یعنی شرایط سال ۸۴، برگردیم.»
به گفته رییس جمهوری پیشین ایران «مردم می‌خواهند تورم وحشتناک، بی‌کاری گسترده، رواج نابسامانی، فساد، بی‌حرمتی، انزوا و فشار‌ها و تحریم‌ها که روز به روز بیشتر شده خیلی زود رفع شود، ولی چه کسی می‌تواند قول بدهد که اگر کارشکنی‌ها و موانع باشد می‌تواند چنین کاری را بکند.»
آقای خاتمی خطاب به جوانان احزاب سیاسی اصلاح‌طلب حاضر در جلسه گفت: «اگر حاکمیت، منصفانه برخورد کند، می‌توان کاری کرد، اما اگر همه در مقابل هم قرار بگیرند، همه مطالبات به سوی شما اصلاح طلبان خواهد آمد. اشتیاق و شوق هم از بین می‌رود و حکومت هم سخت‌تر خواهد گرفت و به اصلاح طلبان و کشور لطمه جدی وارد می‌شود.»
رییس دولت اصلاحات، با بیان اینکه «می‌ترسد، کدورت‌ها بیشتر و رویارویی‌ها افزون شود و امید‌ها بار دیگر به یاس تبدیل شوند و مردم بازهم بیشتر تحت فشار قرار بگیرند»، گفت: «این راهی که تاکنون انتخاب شده به ناکجا آباد منتهی می‌شود. باید رویه‌ها عوض شود تا فساد ایجاد شده ریشه کن گردد و فضای امنیتی و حصر‌ها و حبس‌ها برچیده شود.»
رییس جمهوری پیشین ایران با اشاره به تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، یادآور شد که در انتخابات دوره قبل خواست او «گردهم آمدن آزادانه جمع کثیری به خصوص جوانان برای بحث و گفت‌و‌گو و یافتن ساز و کار فعالیت‌های مسؤولانه اجتماعی و سیاسی» بوده ولی به گفته آقای خاتمی «نتیجه کار این شد که بسیاری از همین بچه‌ها الان یا در زندان یا گرفتار مشکلات متعدد هستند. آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد همچنان در حصر به سر می‌برند.»
محمد خاتمی تاکید کرد که «باید همه تلاش ما این باشد که شرایط مزبور ادامه پیدا نکند و دوباره تکرار نشود.»

پیشتر، علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، گفته بود که شرکٱ نکردن خاتمی در انتخابات آتی، برای اصلاح‌طلبان گزینه عدم شرکت در انتخابات را پیش رو می‌گذارد، مگر آنکه اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات شرکت کند که به گفته آقای شکوری راد،‌این گزینه چندان محتمل نیست.
حاضران در جلسه چهارشنبه عصر را شماری از اعضای ستاد جوانان اصلاح طلب حامی خاتمی، جوانان عضو حزب مشارکت، حزب اسلامی کار، جوانان ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی و حزب اعتماد ملی به همراهی جمعی از زندانیان سیاسی عقیدتی اصلاح طلب آزاد شده، روزنامه نگاران، دانشجویان و هنرمندان جوان تشکیل می‌دادند.
XS
SM
MD
LG