لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

دو ایرانی متهم به انفجارهای بانکوک در دادگاه اتهام خود را رد کردند


سعید مرادی، از متهمان بمب‌گذاری، خود پاهایش را در جریان انفجار از دست داد.
سعید مرادی، از متهمان بمب‌گذاری، خود پاهایش را در جریان انفجار از دست داد.
دو ایرانی متهم به بمب‌گذاری در پایتخت تایلند، در دادگاه اظهار بی‌گناهی کرده و گفته‌اند از این بمب‌ها و نقشه پشت آنها بی‌خبر بوده‌اند. ۲۵ بهمن‌ماه دو سال پیش، یک رشته انفجار در بانکوک رخ داد که به دنبال آن سه ایرانی به دست‌داشتن در این بمب‌گذاری متهم شدند.

دو شهروند ایرانی، سعید مرادی ۲۹ ساله و محمد خزایی ۴۲ ساله که از زمستان دو سال پیش و به اتهام اجرای یک نقشه ناکام بمب‌گذاری در بانکوک در تایلند در بازداشت به سر می‌برند، روز جمعه ۶ اردیبهشت بار دیگر ادعای بی‌گناهی کردند و به دادگاه گفتند که از مهمات انبارشده که در خانه محل اقامت آنان پیدا شده، بی‌خبر بوده‌اند.

به گزارش آسوشییتدپرس، وکیل این دو متهم پیش از این به دادگاه توضیحاتی داده بود ولی آن‌چه این دو شهروند ایرانی روز جمعه در دادگاه گفته‌اند، در نوع خودش اولین اظهارات آنان از زمان تشکیل دادگاه در دی ماه سال گذشته است.

سعید مرادی در این دادگاه گفته است که دو بمب رادیویی را در کابینت خانه پیدا کرده است که فقط یک شب در آن اقامت داشته است. او گفته که نمی‌داند این بمب‌ها از کجا آمده بودند و فورا تلاش کرده است آنها را از خانه بیرون ببرد تا منهدم‌شان کند.

آقای مرادی که تکنیسین یک کارخانه در ایران است و در پرونده‌اش به سابقه خدمت سربازی نیز اشاره شده است، یکی از این دو بمب را در یک کوچه انداخته است و بعد با دو پلیس در خیابانی در همان حوالی روبه‌رو شده است. او گفته است که نگران بوده پلیس او را تجسس کند و تصادفا باعث شود بمب منفجر شود. به همین خاطر آن را انداخته و منفجر شده است. بر اثر این انفجار، او دو پایش را از دست داده است.

سعید مرادی که یک مترجم سخنانش را ترجمه می‌کرد، گفته است: «داشت منفجر می‌شد. این‌طوری دستکم فقط خود من کشته می‌شدم. ولی اگر منفجر نشده بود، می‌خواستم آن را تحویل بدهم.»

او همچنین گفته است خبر نداشته که این بمب‌ها که او پیدا کرده، شبیه بمب‌های چسبنده‌ای بودند که در یک روز پیش در حمله ناکام علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان استفاده شده بودند.

متهم دیگر، محمد خزایی، ۴۲ ساله، نیز گفته است که تروریست نیست و ارتباطی با این انفجارها نداشته است.

او گفته است که با آقای مرادی برای اولین بار در فرودگاه تهران و قبل از این که سوار هواپیما برای پرواز به تایلند شوند، آشنا شده است. آقای خزایی گفته که در روزهای قبل از این انفجارها وقتش را این‌طور می‌گذارنده که با یک زن روسپی در شهر ساحلی پاتایا در ۱۰ کیلومتری بانکوک خوابیده است.

به گزارش آسوشییتدپرس، این دو مرد تنها شواهدی بوده‌اند که برای دفاع ارائه شده‌اند. انتظار می‌رود رای این دادگاه تا ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) ابلاغ شود.

این دو ایرانی متهم به بمب‌گذاری در تایلند دی ماه گذشته نیز در این دادگاه در بانکوک حاضر شده و ابراز بی‌گناهی کرده بودند.

آنان در آن جلسه داگاه اعلام کردند که از وجود بمب در خانه‌ای که در بانکوک اجاره کرده بودند، بی‌خبر بودند و غافلگیر شده‌اند.

وکیل مدافع این دو نفر در دادگاه گفت که سعید مرادی، متهمی که در اثر انفجار بمب دو پای خود را از دست داده است، پس از ورود به خانه متوجه وجود «چهار بمب» در کابینت شده و فورا از دو همخانه ایرانی دیگرش، مهدی خزایی و مسعود صداقت‌زاده، خواسته است تا برای دور ماندن از خطر، خانه را ترک کنند.

روز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۰، یک رشته انفجار در تایلند در بانکوک در حالی به وقوع پیوست که یک روز پیش از آن، دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمب‌گذاری قرار گرفته بودند.

اسرائیل، ایران را به دست‌داشتن در این حملات متهم کرده و تأکید کرده است که در بانکوک نیز، این سه ایرانی قصد داشتند دیپلمات‌های اسرائیلی را هدف قرار دهند، ‌امری که تایلند نیز بر آن تأکید کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

تصاویری که ۲۵ بهمن‌ماه توسط دوربین‌های مداربسته در بانکوک ثبت شده است، نشان می‌دهد که مهدی خزایی و مسعود صداقت زاده به نوبت از خانه خود خارج شده‌اند و در آخر، سعید مرادی در حالی که صورتش خونین بوده و یک کوله پشتی را حمل می‌کرده، خانه را ترک کرده است.

سعید مرادی در دادگاه مدعی شد که پس از «کشف» بمب‌ها در منزل، قصد داشته تا آنها را در کانالی در همان نزدیکی پرتاب کند که در میانه راه، از فرط خستگی بر زمین افتاده و به دنبال آن انفجار صورت گرفته است.

این در حالی است که شاهدان عینی، روایات دیگری از آن روز در دادگاه مطرح کرده‌اند.

یکی از شاهدان می‌گوید سعید مرادی در خیابان دیده است که دولا شده و یکی از چند جعبه سیاهی را که در دست داشته، وسط خیابان گذاشته است. این شاهد افزوده است: «حدود ۳۰ ثانیه بعد یک تاکسی که از آن‌جا رد می‌شد، منفجر شد.»

در اثر انفجار بهمن‌ماه در بانکوک، چهار تن، از جمله یک راننده تاکسی زخمی شدند.

شاهد دیگری می‌گوید پس از آن‌که تاکسی مزبور به درخواست توقف سعید مرادی پاسخ نداده است، آقای مرادی به سمت تاکسی مواد منفجره پرتاب کرده است.

پلیس تایلند آن زمان اعلام کرد که پس از وقوع انفجار در نزدیکی یک تاکسی، به محل انفجار رفته و سعید مرادی را تعقیب کرده است که در این هنگام، آقای مرادی یک بمب از کوله پشتی خود در آورده و قصد داشته است بمب را به سمت پلیس پرتاب کند، اما بمب به مانعی برخورد کرده و در نزدیکی سعید مرادی به زمین خورده و منفجر شده است.

به گفته وکیل این دو متهم،‌ سعید مرادی پرتاب بمب را رد کرده است.

به دنبال انفجار‌های ۲۵ بهمن‌ماه، در همان روز سعید مرادی در محل انفجار و مهدی خزایی در فرودگاه بانکوک در حالی که قصد داشته است سوار هواپیمای عازم به ایران شود، دستگیر شده‌اند. مسعود صداقت‌زاده ۳۱ ساله نیز یک روز بعد در مالزی بازداشت شد.

مهدی خزایی و سعید مرادی متهم به نگهداری مواد منفجره غیرمجاز، انفجار و تخریب اموال عمومی هستند که در صورت مجرم شناخته شدن می‌توانند به حبس تا ۲۷ سال محکوم شوند.

سعید مرادی در کنار این اتهام‌ها، متهم به تلاش برای به قتل رساندن پلیس است، اتهامی که در صورت اثبات مجازات اعدام به همراه خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG