لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

صالحی: موضوع هسته‌ای ربطی به انتخابات ندارد


وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، هر دولتی که سر کار بیاید، «منویات نظام و خواسته مردم» را اجرا می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، هر دولتی که سر کار بیاید، «منویات نظام و خواسته مردم» را اجرا می‌کند.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، هفتم اردیبهشت، تاکید کرد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تاثیری در برنامه هسته‌ای کشور ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی اظهار داشت: «موضوع هسته‌ای ربطی به انتخابات ندارد و هر دولتی منویات نظام و خواسته مردم را اجرا می‌کند.»

این سخن در حالی مطرح می‌شود که برخی مقامات کشورهای غرب در روزهای اخیر با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، به‌صورت تلویحی نتیجه آن را در نحوه مواجهه با برنامه اتمی تهران موثر دانسته‌اند.

از جمله جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از نمایندگان کنگره این کشور خواسته است تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران از تشدید تحریم‌های تهران خودداری کنند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز از دیگر مقامات عالی غرب است که موضعی مشابه جان کری اتخاذ کرده و خواستار خویشتنداری اتحادیه اروپا از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری شده است.

غرب از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد تحریم‌های سنگینی را علیه تهران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تصویب کرده است. این مسئله امکان مقایسه میان سیاست‌ دولت‌های پیشین ایران با دولت محمود احمدی‌نژاد در رابطه با مسئله هسته‌ای را فراهم آورده است، به‌طوری که چندی پیش محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در دفاع از سیاست‌های دولت خود و نقد دولت کنونی اظهار داشت: «گفته شده بود که سیاست‌های دولت قبلی سازشکارانه بود و حالا تهاجمی است. بفرمایید! بسم‌الله! این نتیجه‌اش که تاوانش را انقلاب و کشور و مردم می‌دهند.»

اما اکنون وزیر امور خارجه ایران به صورت تلویحی می‌گوید که دولت بعدی نیز مسیر کنونی را دنبال خواهد کرد.

آقای صالحی در ادامه سخنان خود از آمادگی قزاقستان برای برگزاری نشست آلماتی ۳ خبر داده است.

شهر آلماتی قزاقستان در ماه‌های اخیر دو بار میزبان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بوده است، اما این نشست‌ها تاکنون منجر به تغییر برنامه اتمی تهران نشده است.

با این حال وزیر امور خارجه ایران از ادامه مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی استقبال می‌کند و می‌گوید: «نباید بگذاریم که زمان بگذرد. جمهوری اسلامی ایران همواره برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است.»

او همچنین با اشاره به دیدار اخیر خود با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان، در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا گفت: «جناب آقای نظربایف آمادگی کشورش برای میزبانی نشست آلماتی ۳ و پی‌گیری گفت‌وگوهای آلماتی ۱ و ۲ را اعلام داشت تا اگر طرف مقابل اعلام آمادگی کرد، بتوانیم فرایند تعامل در آلماتی ۳ را کلید بزنیم.»

آقای صالحی در نهایت گفت که در انتظار تماس کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵، برای ادامه مذاکرات هسته‌ای است.
XS
SM
MD
LG