لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تحقیق می‌کند


شورشیان سوریه و دمشق هر یک دیگری را به استفاده از سلاح شیمیایی در روستای «خان عسل»، خارج از شهر حلب متهم می‌کنند.
شورشیان سوریه و دمشق هر یک دیگری را به استفاده از سلاح شیمیایی در روستای «خان عسل»، خارج از شهر حلب متهم می‌کنند.
در حالی که دبیرکل سازمان ملل از دمشق خواسته است تا به محققان اجازه بدهد برای بررسی امکان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به این کشور سفر کنند، این سازمان می‌گوید تحقیقات در این مورد، در حال حاضر در خارج از سوریه آغاز شده است.

به گزارش روز شنبه، هفتم اردیبهشت شبکه خبری الجزیره، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرده است که محققان از سراسر جهان، در حال حاضر خارج از سوریه در حال جمع‌آوری شواهد مربوط به امکان استفاده از سلاح شیمیایی در ناآرامی‌های سوریه هستند.

در این زمینه بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در نامه‌ای به بشار اسد درخواست جدید خود برای دسترسی یافتن محققان این سازمان به مناطق جنگ‌زده سوریه را مطرح کرد.

ماه گذشته شورشیان سوریه از یک سو و دولت سوریه از سوی دیگر، یکدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی در روستای «خان عسل»، خارج از شهر حلب متهم کردند.

در روزهای اخیر، مقام‌های اسرائیل، بریتانیا و آمریکا نیز گفته‌اند که شواهد حاکی است که سلاح‌های شیمیایی مانند گاز اعصاب سارین در سوریه استفاده شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ششم اردیبهشت‌ماه ضمن اظهار این‌که در مورد این واقعه باید تحقیقات کامل انجام شود، به بشار اسد هشدار داد که استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه، باعث تغییر سیاست آمریکا در قبال بحران سوریه خواهد شد.

روسیه که در چند وقت اخیر با قطعنامه‌های شورای امنیت علیه حکومت بشار اسد مخالفت کرده است نیز چهارم اردیبهشت‌ماه گفت اگر در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه گمانه‌های زده می‌شود، محققان فورا باید در محل حاضر شده و این مسئله را مورد بررسی قرار دهند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این زمینه سازمان ملل را به تأخیر در اعزام کارشناسانش به سوریه متهم کرد و گفت این اقدام در راستای «سیاسی کردن» مسئله صورت گرفته است.

حکومت سوریه که استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده و آن را به شورشیان نسبت داده است، از سازمان ملل خواسته است تا در این مورد تحقیق کند.

با این‌حال دمشق تا این لحظه به تیم کارشناسان سازمان ملل اجازه ورود به سوریه را نداده است، زیرا در حالی که حکومت سوریه خواستار متمرکز شدن تحقیقات تنها بر روی واقعه «خان عسل» است، سازمان ملل خواستار آن است که تحقیقات خود را در حوزه گسترده‌تری انجام دهد.

بحران سوریه وارد سومین سال خود شده است و در این مدت به گفته سازمان ملل بیش از ۷۰ هزار نفر در اثر درگیری‌ها کشته شده‌اند و نزدیک به یک میلیون و۳۰۰ تن این کشور را ترک کرده‌‌اند.
XS
SM
MD
LG