لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

هاشمی رفسنجانی: نمی گويم که نمی آيم


اکبرهاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت،‌ در واکنش به دعوت گروه های مختلف از وی برای نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوری گفته است :«من نمی گويم که نمی آيم ولی می گويم که دولت بعدی با بدهی های زيادی سرو کار دارد.»

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ اکبر هاشمی رفسنجانی عصر يکشنبه هشتم ارديبهشت، در دیدار با جمعی از خبرنگاران، نويسندگان، دانشجويان و طلاب اصلاح طلب ديدار کرده و در اين ديدار با قرائت بيانيه ای حاضران در اين جلسه از اکبر هاشمی رفسنجانی دعوت کرده اند تا نامزد انتخابات رياست جمهوری شود.

طبق اين گزارش اکبرهاشمی رفسنجانی که ايستاده در جمع حاضران صحبت می کرد، گفته است:« اين که می گوئيد در کشور تنها من هستم که می توانم مشکلات را برطرف کنم برای من شرمندگی است. اگر حرف های شما را بپذيرم يعنی اينکه در کشور ديگر مردی توانمند نيست و ما نتوانسته ايم در اين ۳۴ سال افرادی را برای مديريت کشور تربيت کنيم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که طی دو دوره از سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ رييس جمهوری ايران بوده تصریح کرده است:« من در کابينه ام از همه طيفهای سياسی استفاده کردم. که اين الان هم قابل پياده کردن است. نياز هم نيست من بيايم. البته من نمی گويم که نمی آيم. ولی می گويم ضرورت نيست پيرمرد ۸۰ ساله بيايد. »

وی اضافه کرده است:«ولی می گويم که دولت بعدی با بدهی های زيادی سرو کار دارد.هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بدهکار است. همچنين ۲۰۰ هزار ميليارد تومان به بانک ها، ۵۰ هزار ميليارد بابت اوراق مشارکت و ۲۰۰ ميليارد هم حقوق عقب افتاده بنگاه ها و پيمانکاران است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه دولت محمود احمدی نژاد متهم کرده است که طی دوران هشت ساله اش مديران «باسابقه» را خانه نشين کرده است.

وی گفته است:« متاسفانه اتفاقات تلخی را در اين سال ها شاهد بوده ايم. سياست دولت در اين هشت سال اين بوده است که نيروهای باسابقه را از ميدان به در کنند. بعد اعلام کردند نسل جديد می آوريم. به نظر آنها گذشته زير سوال بود ولی از دوره امام حرف نمی زدند چون آن زمان رهبری رئيس جمهور بودند. آنها مديرانی که سابقه درخشان داشتند را خانه نشين کردند و حالا نسل جديد مديران ارزشی را نمی شناسد.»

«نوار ضبط شده ای دارم»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه گفته است که در سال ۱۳۸۷ در نشست کميسيونی از مجلس خبرگان رهبری که اعضای آن از هواداران محمود احمدی نژاد بودند، به تشريح و آسيب شناسی سياست های دولت پرداخته است که نوار آن موجود است و وی تا کنون به دليل حفظ وحدت درکشور حاضر به انتشار علنی آن نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته است:«نوار ضبط شده ای دارم که نشان می دهد می دانستم کشور به مشکل می خورد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت اضافه کرده است:«می خواهم بگويم که من تمامی اين جلسه را روی نوار ضبط کردم و يکی دست دبيرخانه شورای نگهبان است و يکی هم دست خودم که نمی خواهم فاش شود ولی همه را پياده کرده و جزوه کرده ام. چون اهل وحدت هستم نه تفرقه اندازی. تمام حرف هايی که در مورد آينده گفتم و روی نوار ضبط شده محقق شد. اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شديم چون برای من اين اتفاقات روشن بود.»

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ تهران و برخی از شهر های ايران شاهد تظاهرات اعتراضی بودند و ده ها نفر در اين اعتراضات کشته شدند و هزاران نفر بازداشت شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در اخرين خطبه نماز جمعه خود در ۲۶ تيرماه سال ۱۳۸۸ خواهان آزادی دستگير شدگان بعد از انتخابات، دلجویی از آسیب دیدگان و فراهم شدن فضايی برای بيان ديدگاه های مختلف در صدا و سیمای دولتی ايران شده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنين گفته است:«احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سياستش اين بود که نيروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بينيم که سياست ما بی برنامه و روز مره شده است.»

رييس جمهوری پيشين ايران در ادامه از سياست خارجی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است:«در سياست خارجی هم بد عمل شده است. ندای هل من مبارز می طلبند که بياييد دعوا کنيم. بعد می گويند قطعنامه ها کاغذ پاره است برويد آب زيرش را بخوريد. عهدنامه شورای امنيت برای لغوش بايد دوباره اجماع شود و اين اجماع برای کشور هزينه زيادی دارد. بايد کلی از ما باج بگيرند.»

در ادامه اين نشست اکبر هاشمی رفسنجانی از سياست های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و گفته است:«بعد از چند سال آقايان گفتند بايد برنامه چهارم خمير شود. سوال اين است وقتی رهبری امضا کرده و مجلس و شورای نگهبان تائيد کردند مگر می شود خمير شود؟ بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود اين ۲۳ درصد اجرا می شد و شايد هم بيشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.»

«ما با اسرائيل سر جنگ نداریم»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه صحبت های خود راه کار هایی را برای برون رفت از وضعیت کنونی به رییس جمهوری آینده ایران ارائه کرده است.

وی گفته است:« اولين راهکار اين است که بايد بداند حکومت برای مردم است. اين نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحميل شود مردم در شرايط خطر همکاری نمی کنند و هيچ دولت ديکتاتوری نمی تواند در دنيا موفق شود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی دومین راه کار پیشنهادی خود را در حوزه سیاست خارجی بیان کرده است.

وی گفته است:«راهکار دوم موضوع ترميم سياست خارجی است. ما با اسرائيل سر جنگ نداريم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می کنيم. در زمان جنگ هم پيشنهاد پذيرش قطعنامه از سوی بنده بود. اگر امضا نمی شد تبريز و تهران و اصفهان مورد حمله شيميايی با هواپيماهای اجاره ای فرانسه و روسيه انجام می شد و کلی تلفات می داديم .»

اکبر هاشمی همچنین از شورای نگهبان خواسته است «بی جهت» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت نکند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت گفته است:«انتظار داريم کسانی که صلاحيت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود. »

انتخابات رياست جمهوری آينده ايران ۲۴ خرداد سال جاری برگزار خواهد شد و تاکنون اکبر هاشمی رفسنجانی به طور رسمی اعلام نکرده است که در اين انتخابات شرکت خواهد کرد.

اين در حالی است که اصولگرایان پيشاپيش با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده اند.
XS
SM
MD
LG