لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

«افزایش» فشارها بر باراک اوباما برای دخالت بیشتر در سوریه


باراک اوباما
باراک اوباما
نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا فشارها بر باراک اوباما، رییس‌جمهوری این کشور، را برای دخالت بیشتر در سوریه افزایش داده‌اند.

طی چند روز گذشته بر تعداد اظهارنظرها در مورد سوریه و برنامه‌های ویژه شبکه‌های تلویزیونی در ایالات متحده با حضور نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه، افزوده شده است.

گروهی از نمایندگاه جمهوری‌خواه از رییس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند تا دست به اقدام نظامی در سوریه بزند و گروهی از نمایندگان دمکرات نیز از او خواسته‌اند تا بر کمک‌های بشردوستانه در این کشور بیافزاید.

درخواست‌های تازه نمایندگان آمریکا در مورد سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا با ارائه گزارشی از «احتمال» استفاده حکومت سوریه از جنگ‌افزار شیمیایی خبر دادند.

سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین که از هواداران دخالت نظامی در سوریه است، پس از اعلام این گزارش گفت: «رییس جمهوری ایالات متحده گفته است اگر بشار اسد از جنگ افزارهای شیمیایی استفاده کرد، قاعده بازی را تغییر خواهد داد؛ زیرا در این صورت از خط قرمز تجاوز کرده است. گمان می‌کنم از این خط قرمز تجاوز شده است.»

برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز با وی همراه شده‌اند.

لیندسی گراهام، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی «رودررو با مردم» در شبکه سی‌بی‌اس، گفت: «یکی از راه‌های زمین‌گیر کردن نیروی هوایی سوریه حمله با موشک‌های کروز به پایگاه‌های هوایی حکومت این کشور است.»

رویترز در گزارشی از این برنامه تلویزیونی می‌نویسد، به عقیده این سناتور جمهوری‌خواه استفاده احتمالی از موشک‌های کروز می‌تواند به برتری نیروهای مخالف اسد در سوریه کمک کند.

سناتور مک‌کین از هواداران سرسخت دخالت مستقیم آمریکا به شکل نظامی در خاک سوریه است
سناتور مک‌کین از هواداران سرسخت دخالت مستقیم آمریکا به شکل نظامی در خاک سوریه است
البته پیشنهاد استفاده از موشک‌‌های آمریکایی در برابر حکومت سوریه تازگی ندارد. سناتور مک‌کین نیز چنین پیشنهادی ارائه کرده بود.

میک راجرز، نماینده جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و عضو کمیته اطلاعاتی این مجلس صبح روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی «این هفته» در شبکه ای‌بی‌سی گفت: بر اساس اطلاعات محرمانه دیگری که نمایندگان دارند، حکومت سوریه از سلاح شیمیایی به شکل محدودی استفاده کرده است.

به گفته این سیاستمدار آمریکایی، ایالت متحده «باید واکنش نشان دهد».

داچ روپسبرگر، یک نماینده دموکرات، در همین برنامه تلویزیونی گفت: «لازم است بدانیم این سلاح‌های شیمیایی کجا هستند تا نهایتا بعد از سقوط بشار اسد، بدانیم چه بر سر آنها خواهد آمد.»

اما یان اسکاکوفسکی نماینده دیگر دمکرات در این برنامه تلویزیونی بیان اینکه [دولت] ایالات متحده در مورد سوریه به اندازه کافی کاری انجام نمی‌دهد را «اشتباه» خواند.

خبرها در مورد استفاده از سلاح شیمایی در سوریه طی دو ماه گذشته
خبرها در مورد استفاده از سلاح شیمایی در سوریه طی دو ماه گذشته



عراق و سوریه، بوش و اوباما

پس از آنکه کاخ سفید در هفته گذشته نتایج گزارش اطلاعاتی در مورد «کاربرد احتمالی» جنگ‌افزار شیمیایی را در سوریه به طور علنی منتشر کرد، موجی از واکنش‌ها در این مورد بیان شده است.

کاخ سفید در نخستین واکنش اعلام کرد که استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز آمریکا برای حکومت بشار اسد است.

اما دولت اوباما در عین حال می‌گوید با بهره‌گیری از تجربه‌های جنگ عراق به دقت در مورد احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اقدام می‌کند.

سناتورهای دمکرات بیش از آنکه به موضوع دخالت نظامی بپردازند از دولت خواسته‌اند تا به وضع آوارگان جنگی در سوریه توجه بیشتری کند.
اشاره به موضوع عراق به حمله ارتش آمریکا در زمان ریاست جمهوری جرج بوش باز می‌گردد. در همان زمان هم برخی از رسانه‌ها، دولت آمریکا و گروهی از هم‌پیمانان غربی آن به طور گسترده از وجود سلاح شیمیایی در عراق سخن به میان آوردند.

همین نیز یکی از دلایل جنگی شد که سال‌ها ارتش آمریکا را در آن کشور درگیر کرد و هزاران قربانی برجای گذاشت. با این همه سلاح شیمیایی در آن کشور یافت نشد. هرچند بنا بر گزارش‌های بین‌المللی حکومت صدام پیشتر در جنگ ایران و عراق و نیز علیه شهروندان خود از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کرده بود.

حضور مستقیم نظامی آمریکا در سوریه با همین نگرانی‌ها روبه‌روست. البته گزارش‌هایی منتشر شده است که از کمک‌های ایالات متحده به آموزش دسته‌ای از مخالفان اسد در خاک اردن خبر می‌دهند. ایالات متحده به طور رسمی تنها از ارسال «کمک‌های غیرنظامی» به مخالفان سوری خبر داده است.

در چنین شرایطی گروهی دیگر از نمایندگان آمریکا نیز خواسته‌اند تا ایالات متحده بر کمک‌های بشردوستانه خود در سوریه بیافزاید.

واشینگتن پست می‌نویسد: سناتورهای دمکرات کلر، مک‌کسکیل و کیت الیسون، از جمله این افراد هستند. آقای الیسون در برنامه تلویزیونی «دیدار با رسانه» در شبکه ان بی سی، ‪گفته است تعداد زیادی آواره سوری در اردن و لبنان و در خود سوریه وجود دارند که آمریکا می‌تواند برای کمک به آنها اقدامات بیشتری انجام دهد‬.

علاوه بر تحقیقاتی که بریتانیا، فرانسه، اسرائیل و آمریکا در مورد امکان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه انجام داده‌اند سازمان ملل متحد نیز در تلاش است تا تحقیقات مستقل خود را در این زمینه انجام دهد.

اما از آنجا که دمشق هنوز به کارشناسان امور شیمیایی سازمان ملل متحد اجازه ورود به خاک سوریه را نداده است، این سازمان می‌گوید تحقیقات، در خارج از این کشور انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG