لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

رحیم‌مشایی: کلیتی به نام «اسلام» دیگر جواب نمی‌دهد


اسفندیار رحیم‌مشایی می‌گوید دوره جديدي از اسلام‌گرايي آغاز شده که «مهدويت» نام دارد و باید آن را به جهان معرفی کرد
اسفندیار رحیم‌مشایی می‌گوید دوره جديدي از اسلام‌گرايي آغاز شده که «مهدويت» نام دارد و باید آن را به جهان معرفی کرد
اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر پیشین محمود احمدی‌نژاد و از چهره‌های نزدیک به او، گفت که دیگر «کلیتی به نام اسلام» جواب‌گوی مردم جهان نیست و باید به جای آن به مسئله «مهدویت» پرداخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، آقای رحیم‌مشایی در دیدار با جمعی از دانشجویان اظهار داشت، از آنجا که شناخت عمومی مردم دنیا از اسلام به‌خاطر برخی قرائت‌ها از آن «منفی» است، باید تلاش کرد اسلامی را که برآمده از «مکتب ایران» است، به جهان شناساند، اسلامی که با قرائت کشورهای عربستان، ترکیه و مصر تفاوت دارد و «اصیل» است.

به گفته او، اکنون دوره جديدي از اسلام‌گرايي آغاز شده که «مهدويت» نام دارد و باید برای معرفی آن به جهان تلاش کرد.

«مهدویت»، باوری در میان پیروان مذهب شیعه ۱۲ امامی است که بر ظهور امام دوازدهم شیعیان و برقراری عدالت جهانی توسط او تاکید دارد. اما اشاره‌هایی که محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی به این موضوع می‌کنند در پاره‌ای موارد مناقشه‌انگیز بوده و با اعتراض مراجع مذهبی ایران مواجه شده است.

از جمله زمانی که آقای احمدی‌نژاد در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رییس جمهور پیشین ونزوئلا، از بازگشت او به همراه امام دوازدهم شیعیان سخن گفت، آیت‌الله محمد یزدی، از فقهای شورای نگهبان، او را دعوت به سکوت درباره مسائل مذهبی کرد و گفت که آقای احمدی‌نژاد درباره مسئله «رجعت» اطلاعات کافی ندارد.

با این حال اسفندیار رحیم‌مشایی می‌گوید که دولت محمود احمدی‌نژاد، خود صاحب «نظریه» است و بسیاری از انتقادات به آن ناشی از همین امر است.

او اظهار داشت: «گناه بزرگ دولت اين است که نظريه دارد و احساس خطر برخی نیز ناشی از همین است.»

پیش‌تر تاکیدات اسفندیار رحیم‌مشایی بر مواردی مانند «مکتب ایران» و «ایرانیت» واکنش منفی برخی روحانیون محافظه‌کار را در پی داشت، به‌طوری که آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی آن را عملی «بی‌شرمانه» توصیف کرده بود که در راستای جایگزینی «مکتب اسلام» انجام می‌شود.

اما اکنون آقای رحیم‌مشایی می‌گوید که حرف‌های او هیچ‌گاه به معنای آن نبوده است که باید اسلام را کنار گذاشت و یا اسلام‌گرایی به پایان رسیده است.

او همچنین با اشاره به انتقاداتی که از دولت محمود احمدی‌نژاد می‌شود، حامیان دولت را به «صبر و تحمل» فراخواند و وعده داد که ۱۰ سال بعد نام برخی کسانی که امروز بزرگ به‌نظر می‌رسد، از یاد خواهد رفت.

البته آقای مشایی نگفت نام‌های «بزرگی» که فراموش خواهند شد، چه کسانی هستند و تنها اظهار داشت: «پيش از ما کساني آمده‌اند... و مدعي آزادي و دموکراسي شدند، در حالی که به اصول آن ملتزم نبودند. اما شما بايد همواره به حقيقت متعهد باشيد و اگر خلاف اين عمل شود، مطمئن باشيد دوره شما نيز به سر خواهد رسيد».

از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان نامزد احتمالی دولت محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نام برده می‌شود. این بحث اگرچه نه تایید و نه تکذیب آقای رحیم‌مشایی را به همراه داشته، اما حجم گسترده‌ای از انتقادات و تهدیدات محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را متوجه او ساخته است.

این دسته از محافظه‌کاران از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان سردسته جریانی موسوم به «جریان انحرافی» نام می‌برند و می‌گویند که او باعث فاصله گرفتن آقای احمدی‌نژاد از آقای خامنه‌ای شده است.
XS
SM
MD
LG