لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

برادر رهبر جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی را عامل آمریکا خواند


محمد خامنه‌ای می‌گوید «شعار اعتدال» که اکبر هاشمی رفسنجانی سرمی‌دهد به معنای «طرفداری از غرب» و دعوت او برای تشکیل دولت ائتلافی نیز «راهی برای ورود براندازان نظام» به دولت است
محمد خامنه‌ای می‌گوید «شعار اعتدال» که اکبر هاشمی رفسنجانی سرمی‌دهد به معنای «طرفداری از غرب» و دعوت او برای تشکیل دولت ائتلافی نیز «راهی برای ورود براندازان نظام» به دولت است
محمد خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی ایران، با حمله به اکبر هاشمی رفسنجانی او را عامل اجرایی برنامه‌های آمریکا خواند و نسبت به نامزدی احتمالی او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هشدار داد.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز شنبه، ۱۴ اردیبهشت، منتشر شد، آقای خامنه‌ای اظهار داشت که نظریه‌پردازان آمریکایی در راستای ضربه به جمهوری اسلامی و «اضمحلال» آن تلاش می‌کنند شخص مورد نظر خود را بر «سریر قدرت» بنشانند و این شخص هم کسی نیست جز اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور سابق ایران.

به گفته آقای خامنه‌ای، طرح «اتاق فکر آمریکا و مشاوران داخلی آن» ناظر به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است و از آنجا که آقای هاشمی رفسنجانی به ایجاد رابطه با آمریکا «اعتقاد» دارد و از «فتنه‌گران ۸۸» حمایت می‌کند، نظریه‌پردازان آمریکایی می‌خواهند او را نامزد این انتخابات بکنند.

«فتنه» اصطلاحی است که حامیان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای توصیف رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به‌ کار می‌برند، انتخاباتی که پیروزی محمود احمدی‌نژاد و متعاقب آن، اعتراض گسترده کسانی را در پی داشت که اعتقاد داشتند در انتخابات «تقلب» شده است.

اکنون نیز برادر رهبر جمهوری اسلامی از «فتنه‌ای جدید» سخن می‌گوید که در صورت نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ احتمال وقوع آن وجود دارد.

اکبر هاشمی رفسنجانی که از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، محسوب می‌شود، برای سال‌ها مهم‌ترین مناصب حکومت ایران را در دست داشته است، از جمله ریاست مجلس، ریاست دولت و اکنون نیز ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام.

روایات بسیاری از نقش او در به قدرت رساندن علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، وجود دارد که خود او نیز در مناسبت‌های مختلف از آن صحبت کرده است.

با این حال آقای هاشمی در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ با انتقاد و حمله شدید حامیان علی خامنه‌ای مواجه شده است که او را به جانب‌داری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب آن انتخابات، و فاصله گرفتن از رهبر جمهوری اسلامی متهم می‌کنند.

اکنون نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی می‌رود، محمد خامنه‌ای به نقد مواضع چند سال اخیر او پرداخته و از جمله اظهارات آقای هاشمی درباره لزوم «اعتدال» در کشور و «انتخابات آزاد» را طرح آمریکا و «دشمنان» جمهوری اسلامی دانسته است.

به گفته آقای خامنه‌ای، «شعار اعتدال» که آقای هاشمی سر می‌دهد به معنای «طرفداری از غرب» و دعوت او برای تشکیل دولت ائتلافی نیز «راهی برای ورود براندازان نظام» به دولت است.

او همچنین عبارت «انتخابات آزاد» و لزوم آن را که در سخنان سال‌های اخیر اکبر هاشمی رفسنجانی بارها به کار برده شده «رمز شورش و کد عملیات براندازی» دانسته است.

آقای خامنه‌ای در نهایت با اشاره به سن آقای هاشمی رفسنجانی به او توصیه کرده است که «آخر عمری و در آستانه هشتاد سالگی به امور فرهنگی و دینی بپردازد».

محمد خامنه‌ای، برادر بزرگ‌تر علی خامنه‌ای، مدت‌هاست که ریاست بنیاد حکمت صدرا را برعهده دارد. او اما در سال‌های اخیر به‌ طور معمول از اظهار نظر سیاسی خودداری می‌کرد تا حال که شاید حساسیت انتخابات ریاست جمهوری این دوره ایران باعث شده است سکوت خود را بشکند.

چهره‌ها و گروه‌های سیاسی بسیاری از اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در این انتخابات دعوت کرده‌اند، اما او هنوز پاسخی قطعی به این دعوت‌ها نداده است.
XS
SM
MD
LG