لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

«سازمان ملل به استفاده شورشیان سوری از گاز سارین مشکوک است»


یکی از مجروحان حمله‌های خان عسل؛ دولت سوریه و مخالفان یکدیگر را به کاربرد سلاح شیمایی در این منطقه متهم کرده‌اند.
یکی از مجروحان حمله‌های خان عسل؛ دولت سوریه و مخالفان یکدیگر را به کاربرد سلاح شیمایی در این منطقه متهم کرده‌اند.
یک عضو هیئت تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر سوریه، می‌گوید این هیئت بر اساس مستندات و معاینه گروهی از پناهندگان جنگ داخلی آن کشور، «قویا مشکوک است» که مخالفان بشار اسد از گاز ضد اعصاب «سارین» استفاده کرده‌اند.

کارلا دل پونته، یکی از اعضای هیئت مستقل تحقیقاتی ملل متحد، روز یک‌شنبه به یک شبکه تلویزیون سوئیسی-ایتالیایی گفت که این گروه تحقیقاتی، نه به طور مسلم، ولی بر اساس مستنداتی قوی به مخالفان دولت سوریه مشکوک شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم دل پونته می‌گوید هیئت تحقیقاتی در مورد مخالفان دولت سوریه به چنین نتایجی رسیده است و نه در مورد ارتش آن کشور.

از آنجایی که این هیئت تحقیقاتی هنوز به سوریه نرفته، تحقیقات تنها بر پناهندگان و ازجنگ‌گریختگان سوری انجام شده است.

این عضو سابق دادستانی کل کشور سوئیس، در مورد زمان و مکان استفاده از این سلاح شیمیایی جزئیاتی ارائه نکرد.

استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است.

طی ماه‌های گذشته خبرهایی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه انتشار یافته است.

در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته، نخستین گزارش‌ها در مورد استفاده از این سلاح در روستای «خان عسل» در نزدیکی شهر حلب منتشر شد. در آن زمان هم شورشیان و هم دولت سوریه دیگری را به استفاده از آن متهم کردند.

خبرهای تازه در مورد استفاده از سلاح شیمایی در سوریه با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شده است. هر چند اتهامات بیشتر متوجه حکومت سوریه است تا مخالفان آن.

در گزارشی که کاخ سفید آمریکا از طرف سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور در ششم اردیبهشت ماه منتشر کرد، این «احتمال» رفته است که دولت سوریه از سلاح شیمایی استفاده کرده باشد. اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پنج روز پس از آن گفت «همچنان پرسش‌هایی درباره چگونگی به کارگیری این جنگ افزار‌ها، زمان آن و طرف مسئول به‌کارگیری آن وجود دارد.»

پس از این گزارش، در حالیکه هیئت مستقل سازمان ملل، تحقیقات خود را بر پناهندگان جنگی سوری در خارج از آن کشور آغاز کرده بود، بان گی‌مون، دبیر کل این سازمان یک باردیگر از دولت سوریه خواست تا اجازه دهد گروه مستقل این سازمان وارد آن کشور شود.

گروه تحقیقاتی ملل متحد در مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمایی در سوریه، که آقای بان تشکیل داده است، گروهی متفاوت از هئیت تحقیقات بین‌المللی‌ست که کارلا دل‌ پونته عضو آن است و مقر آن در ژنو قرار دارد.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال پیش و در پی اعتراضات ضددولتی در سوریه آغاز شد. پس از سرکوب آن، اعتراض‌ها روند مسلحانه به خود گرفتند و به جنگی گسترده در خاک آن کشور تبدیل شدند. تا کنون دست‌کم هفتاد هزار نفر در نبردهای داخلی سوریه کشته شده و حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند سوری نیز از آن کشور گریخته‌اند.
XS
SM
MD
LG