لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

آمریکا: از تابستان فروش طلا به دولت و شهروندان ایران ممنوع می‌شود


دیوید کوهن می‌گوید تمایل بالای ایرانیان به خرید طلا نشان‌دهنده تأثیرگذاربودن تحریم‌ها و در نتیجه افول ارزش ریال است.
دیوید کوهن می‌گوید تمایل بالای ایرانیان به خرید طلا نشان‌دهنده تأثیرگذاربودن تحریم‌ها و در نتیجه افول ارزش ریال است.
ایالات متحده از تابستان سال جاری با ممنوع کردن فروش طلا به دولت و شهروندان ایران، قصد دارد ارزش ریال را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. آمریکا همچنین در نظر دارد تا ضمن محدود کردن راه‌های ورود ارز به ایران، خریداران نفت ایران را نیز وادار کند تا سطح خرید نفتی خود را باز هم کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، اظهار کرد که از ۱۰ تیرماه سال جاری این کشور تمامی افراد و دولت‌ها را از فروش طلا به دولت ایران و شهروندان ایرانی منع می‌کند.

آقای کوهن روز چهارشنبه به کمیته روابط خارجی سنا گفت که در این راستا آمریکا به ترکیه و امارات متحده عربی، دو کشور کلیدی فروشنده طلا به ایران، هشدار داده است تا فروش طلا به دولت ایران و شهروندان ایرانی را متوقف کند و توضیح داد: «ما به وضوح به دولت‌های ترکیه و امارات و همچنین بخش خصوصی و سایر فروشندگان طلا به ایران گفتیم که از ۱۰ تیرماه این تجارت باید تماما متوقف شود.»

پیش از این خبرگزاری‌های خارجی گزارش‌هایی در خصوص مبادله گاز ایران با طلای ترکیه منتشر کرده و در مواردی نیز گفته بودند که طلای ترکیه از کانال امارات وارد ایران می‌شود. پس از آن ترکیه اعلام کرد که تهران با پولی که از ترکیه بابت فروش گاز دریافت می‌کند، طلا خریده و آن را به ایران منتقل می‌کند.

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا روز چهارشنبه با اظهار این‌که کشورش به ویژه به دنبال راه‌هایی برای فشار آوردن بر ارزش ریال است، گفت: «شهروندان ایرانی تمایل زیادی به خرید طلا دارند که به نوعی نشان‌دهنده تأثیرگذار بودن تحریم‌ها علیه ایران است... آنها به منظور نگهداری ثروت خود، ریال خود را می‌دهند و طلا می‌خرند. این به نظرم نشانه آن است که آنها متوجه شده‌اند که ارزش پولشان در حال افول است.»

دیوید کوهن خاطر نشان کرد که آمریکا در نظر دارد منابع ارزی ایران را تحت فشار قرار داده و در این زمینه موانعی بر سر صادرات مواد پتروشیمی ایران و در نتیجه ورود ارز به این کشور ایجاد کند.

در عین حال روز چهارشنبه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی نیز به کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که تحریم‌ها، صادرات نفت ایران را مختل کرده است و افزود که در حال حاضر از ۲۰ خریدار نفت ایران، ۱۴ واردکننده، خرید نفت از ایران را متوقف کرده و شش کشور باقیمانده یعنی چین، هند، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن و تایوان نیز واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده‌اند.

خانم شرمن افزود که آمریکا خریداران نفت ایران را تحت فشار قرار خواهد داد تا باز هم واردات نفت از این کشور را به طرز چشمگیری کاهش دهند.

غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای تهران دارای بعد نظامی‌ است، تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کرده است. جمهوری اسلامی همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است.

در کنار اعمال فشارها، کشورهای غربی در تلاش هستند تا از راه مذاکره، برون‌رفتی برای بن‌بست هسته‌ای ایران بیابند و در این زمینه تا کنون کشورهای ۵+۱ و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به طور جداگانه چند دور مذاکره با ایران برگزار کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG