لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

آژانس: مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست خورد


بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید آژانس بر دوام مذاکرات تأکید دارد.
بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید آژانس بر دوام مذاکرات تأکید دارد.
به دنبال برگزاری دهمین دور از مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران، بازرس ارشد آژانس اعلام کرد که این دور از مذاکرات شکست خورده است و تلاش‌های آژانس تاکنون ناموفق بوده است. ایران در مقابل می‌گوید این مذاکرات سازنده و فشرده بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هرمان ناکارتس، روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، پس از برگزاری مذاکرات اتمی با ایران که در مقر آژانس در وین برگزار شد، گفت که بحث‌های فشرده‌ای درباره نهایی کردن تعیین چارچوبی برای پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس انجام شد، اما طرفین پس از یک سال و نیم گفت‌و‌گو در این زمینه، باز هم نتوانستند به توافق برسند.

آقای ناکارتس در ادامه اگرچه بر پایبندی تزلزل‌ناپذیر آژانس به ادامه دادن مذاکرات تأکید کرد، گفت که تلاش‌های آژانس در این زمینه تا کنون ناموفق بوده است و افزود که هنوز زمان دور بعدی مذاکرات مشخص نشده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس این مذاکرات را «سازنده و فشرده» خوانده است. به گزارش خبرگزاری مهر وی تأکید کرده است: «گفت‌و‌گوها میان دو طرف ادامه خواهد داشت و زمان دور بعدی مذاکرات در آینده تعیین خواهد شد.»

آژانس انرژی اتمی در تلاش است ایران را متقاعد کند تا امکان دسترسی بازرسان را به سایت‌های هسته‌ای، اسناد مرتبط و متخصصانی که در برنامه‌ هسته‌ای ایران دست دارند، فراهم کند و در این راستا از زمستان ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۰ دوره مذاکره با ایران برگزار کرده است.

آژانس می‌گوید که بر اساس مدارک «معتبر» دانشمندان هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۰۳ و احتمالا پس از آن تحقیقاتی در راستای تولید بمب هسته‌ای انجام داده‌اند. ایران در مقابل می‌گوید که این اظهارات بر مبنای اطلاعات نادرست سازمان‌های جاسوسی‌ای نظیر سازمان سیا و موساد مطرح شده است.

مذاکرات ایران و آژانس در حالی روز چهارشنبه انجام شد که شامگاه چهارشنبه نیز دیدار سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و کاترین اشون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای مذاکرات ایران و ۵+۱ در آلماتی قزاقستان، در استانبول آغاز شد.


آقای جلیلی بعد از ظهر چهارشنبه، بار دیگر بر «حق هسته‌ای» ایران تأکید کرد و گفت بر همین مبنا در آلماتی، ایران پیشنهاد خود را مطرح کرده است و در انتظار پاسخ ۵+۱ به این پیشنهاد است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون نیز پیش از آغاز گفت‌و‌گوها در استانبول گفته است که در انتظار پاسخ «خوب، جامع، عادلانه و متوان» ایران به پیشنهاد ۵+۱ است.

ایران و شش قدرت جهانی ۱۶ و ۱۷ فروردین‌ماه در آلماتی قزاقستان پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند و متقابلا پیشنهاد‌های خود را مطرح کردند.

در حالی که ایران معتقد است که پیشنهادهای خوبی برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات داده است، کاترین اشتون آن زمان اعلام کرد که نظرات طرفین همچنان فاصله زیادی با یکدیگر دارد.
XS
SM
MD
LG