لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

جنتی: برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری حرف‌هایشان جوک است


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، می‌گوید،‌برخی که از کاندیداهای سرشناس ریاست‌جمهوری حرف‌هایشان در حد جوک است و برای کاندیدای مطلوب باید سفارش ساخت آنها را داد.

در حالی که شورای نگهبان هنوز نظر خود را در مورد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اعلام نکرده، احمد جنتی در خطبه‌های نمازجمعه برخی از معیارها در مورد بررسی صلاحیت نامزدها را برشمرد.

احمد جنتی گفت: «صفات اصل ۱۱۵ صفات خوبی است که باید رئیس جمهور جزء رجل سیاسی و مذهبی باشد مدیر و مدبر باشد اما اگر بخواهیم این صفات را در حد بالا بخواهیم باید از خدا بخواهیم که از آسمان چند نفر را بفرستد.»

به گزارش مهر، دبیر شورای نگهبان روز ۲۷ اردیبهشت با بیان اینکه مجبوریم از میان همین کاندیداهای موجود چند نفر را انتخاب کنیم، گفت: «اکثر این کاندیداها را شما می‌شناسید و بعضی از آنها حرف‌هایی می زنند که در حد جوک است. ما حداقل‌ها را بررسی می‌کنیم، اگر حداکثر را بخواهیم در نظر بگیریم باید سفارش دهیم چند نفر را برایمان بسازند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت برخی از داوطلبان ریاست‌جمهوری حرف‌هایی می‌زنند که «شبیه جوک» است و مثلا می‌گویند رابطه‌ ایران با آمریکا را «درست» می‌کنیم.

وی با تکرار موضع‌ خود در تریبون نماز جمعه تاکید کرد که نامزدها باید موضع خود در برابر «فتنه ۸۸» مشخص کنند و افزود: «در فتنه ۸۸ عده‌ای می‌خواستند با واژه تقلب نظام را مانند دیگر کشورها ساقط کنند، بنابراین کسی که می‌خواهد بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند باید موضعش را نسبت به فتنه ۸۸ مشخص کنند. اگر آن را قبول دارند پس آن فرد هم فتنه‌گر است و اگر مخالف فتنه بوده است باید آن را محکوم کند.»

دبیر شورای نگهبان همچنین گفت که رئیس جمهور باید «ساده‌زیست» باشد و تاکید کرد: «رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد و ساده‌زیستی را هم باید از خودش شروع کند، یعنی اینکه خانه، وسایل زندگی‌اش، و ماشینی که سوار می‌شود ساده باشد، کسی که شعار ساده زیستی می‌دهد اما ماشین بنز سوار شود درد مردم را نمی‌فهمد و نمی‌فهمد که می‌گویند گرسنه‌ام یعنی چه، دلش به حال طبقه محروم نمی‌سوزد...»

گرچه احمد جنتی نام از کسی نبرده، اما اکبر هاشمی رفسنجانی کاندیدایی بود که با خودرو یبنز برای ثبت‌نام به وزارت کشور رفت.

عکس از وبسایت دیدبان
عکس از وبسایت دیدبان
پس از این اظهارات جنتی، شماری از رسانه‌ها، تصاویری منتشر کردند که احمد جنتی را در حال سوار شدن بر تویوتا و پژو پرشیا نشان می‌دهد.

احمد جنتی روز جمعه بار دیگر انتخابات در ایران را آزاد توصیف کرد و در عین حال گفت نامزد ریاست جمهوری باید ولایت‌پذیر باشد.

احمد جنتی و شورای زیر نظر او بارها با اتهام جانبداری در مورد بررسی صلاحیت‌ کاندیداها مواجه شده‌اند.

محموداحمدی‌نژاد، کاندیدایی که چهارسال پیش خود صریحا، از سوی احمد جنتی، مورد حمایت قرار گرفته بود، در هفته‌های اخیر بارها، هشدار داده که کسی نمی‌تواند به جای ملت تصمیم بگیرد. کاندیدای محمود احمدی‌نژاد، برای ریاست جمهوری، اسفندیار رحیم مشایی است که از سوی آیت‌الله جنتی و همفکران اصولگرای وی به «لیدر جریان انحرافی» مشهور است.

پیش از انتخابات ۱۳۸۸، احمد جنتی در میان ناظران انتخاباتی گفته بود دولت محمود احمدی‌نژاد «رسيدگى فوق العاده‌اى به مردم» کرده و افزوده بود دشمنان به دنبال این هستند که «ر‌ئيس‌جمهورى بر سر كار آيد كه به خودشان و مقاصدشان نزديكتر باشد.»

در آن هنگام حتی یکی از اعضای وقت شورای نگهبان، یعنی غلامحسین الهام، در میتینگ انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد شرکت کرده بود.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هم در سال‌های اخیر بارها احمد جنتی و شورای نگهبان را به‌بی‌طرفی متهم کرده‌اند و کاندیدای چهار سال پیش آنها میرحسین موسوی همچنان در حصر خانگی است.

احمد جنتی اما، سابقه‌ای طولانی در حمله به اکبرهاشمی رفسنجانی، کاندیدای کنونی اصلاح‌طلبان دارد.

احمد جنتی در ۲۲ بهمن سال گذشته در سخنانی شدیداللحن علیه هاشمی رفسنجانی گفته بود: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سیاسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و یکی از آنها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل این موضوع را مطرح کرد و بقیه هم به دنبال آن این بحث را مطرح می‌کنند و در خارج هم منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمریکا و اسرائیل همان را می‌گویند.»
XS
SM
MD
LG