لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی رد صلاحیت شدند


وزارت کشور اسامی هشت نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد اما نام اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در میان آنها نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر ولایتی،‌ سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل، محسن رضایی، حسن روحانی، محمدرضا عارف، محمد غرضی و محمد باقر قالیباف در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده‌اند.

خبرگزاری مهر نخستین خبرگزاری داخل ایران بود که این خبر را به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد. پس از آن خبرگزاری ایسنا در خبری مشابه، تاکید کرده بود که نام این دو در فهرست احراز صلاحیت‌شدگان نیست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00
لینک مستقیم

پیشتر شبکه ایران، رسانه دولت محمود احمدی‌نژاد هم با انتشار همین نام‌ها، از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی خبر داده بود. خبرگزاری فارس هم از تایید صلاحیت هشت نفر خبر داده‌بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

در همین حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، عصر روز سه‌شنبه اعلام کرد فهرست اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده، برای وزارت کشور ارسال شده است.

براساس قانون، وزارت کشور برای اعلام فهرست نهایی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده، ۴۸ ساعت فرصت داشت،‌اما از این فرصت استفاده نکرد و در شامگاه سه‌شنبه این اسامی از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اعلام شد.

تحلیل مهرزاد بروجردی درباره رد صلاحیت هاشمی و مشایی در گفت‌وگو با گلناز اسفندیاری
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم

بدین ترتیب اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و از نزدیکان آیت‌الله رو‌ح‌الله خمینی، نتواست از سد شورای نگهبان که نیمی از اعضای آن از سوی ‌آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شوند، عبور کند.

اسفندیار رحیم مشایی نیز، که صلاحیتش رد شده، نزدیکترین چهره به محمود احمدی‌نژاد است که در سال‌های اخیر مورد غضب اصولگرایان قرار گرفته است. وی در سال ۸۸ به معاون اولی ریاست جمهوری منصوب شده بود که با مخالفت رهبر جمهوری اسلامی از این سمت کنار گذاشته شد. احمدی‌نژاد پس از آن مشایی را به رئیس دفتری خود منصوب کرد که تا فروردین ۱۳۹۰ در این پست بود. مشایی هم‌اکنون رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است.

علی اصغر رمضانپور از رد صلاحیت هاشمی و مشایی می‌گوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم

در حالی که نامزدهای مورد اجماع و «حداکثری» اصلاح‌طلبان و اصولگرایان منتقد، یا حاضر به کاندیداتوری نشده یا رد صلاحیت‌شده‌اند، اگر هاشمی یا کاندیدای محمود احمدی‌نژاد، با حکم حکومتی، به عرصه انتخابات باز نگردند، این انتخابات به رقابت درون‌گروهی اصولگرایان و کاندیداهای نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای بدل خواهد شد.

پیشتر در سال ۸۴، دو نامزد اصلاح طلبان، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده نتوانستند از سد شورای نگهبان گذر کنند که پس از آن به درخواست غلامعی حدادعادل، رئیس مجلس وقت با حکم حکومتی آیت‌الله علی خامنه‌ای به عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بازگشتند.
XS
SM
MD
LG