لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۹

واکنش احمدی‌نژاد: مشایی مظلوم واقع شد


یک روز پس از اعلام رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی، نامزد مورد نظر دولت برای ریاست‌ جمهوری، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، در واکنش به این تصمیم شورای نگهبان گفت که «آقای مشایی مظلوم واقع شد و من معتقدم حق مظلوم در کشوری که ولایت فقیه دارد در این سطح پایمال نخواهد شد».

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفت: «من از طریق رهبری، کار را تا لحظه آخر تعقیب می‌کنم تا انشاءالله مشکل حل شود.»

او که در پایان جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت افزود: «بنده مهندس مشایی را به عنوان فردی صالح، مفید و مومن برای کشور معرفی کردم و با شناخت کاملی که از ایشان داشتم این کار را انجام دادم.»

احمدی‌نژاد در پایان گفت: «از تمامی علاقه‌مندان به من و آقای مشایی می‌خواهم که صبور باشند و حوصله کنند، چرا که با وجود مقام معظم رهبری هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.»

سخنان روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد بازتاب‌دهنده واکنش اسفندیار رحیم مشایی به رد صلاحیتش از نامزدی ریاست‌جمهوری است که در همین روز نظر مشابهی را بیان کرد.

آقای مشایی گفت که رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان «ظلم» است و آن را از طریق آیت‌الله خامنه‌ای پیگیری می‌کند.

وی نیز افزود: «ان‌شاءلله از این طریق این مشکل حل خواهد شد.»

اسفندیار رحیم‌ مشایی که هم‌اکنون رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد است از سیاسیون بحث‌برانگیز در محافل حکومتی است، به طوری که گروه‌هایی از اصول‌گرایان از او به عنوان «رئیس جریان انحرافی» یاد می‌کنند.

وی نزدیک‌ترین چهره به محمود احمدی‌نژاد به‌شمار می‌آید و برخی مسئولان جمهوری اسلامی در مورد احتمال روی آوردن احمدی‌نژاد به کارشکنی در روند انتخابات در صورت رد صلاحیت مشایی هشدار داده‌اند.

در همین حال شبکه ایران، رسانه دولت، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت از «موج دستگیری‌های بدون توجیه و غیرمنطقی» حامیان محمود احمدی‌نژاد در چند روز اخیر خبر داد؛ پیش از آن نیز خبری در مورد فیلتر شدن پنج سایت حامی دولت مخابره شده بود.

روز سه‌شنبه خبر رسید که شورای نگهبان از ۶۸۶ نامزد ثبت‌نام کرده برای دوره یازدهم ریاست‌ جمهوری ایران تنها هشت نفر را تأیید صلاحیت کرده که همگی از چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی هستند. در این میان صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام، نیز از سوی شورای نگهبان تأیید نشده است.

واکنش آمریکا: شورای نگهبان معیارهایی مبهم دارد

روز چهارشنبه پاتریک ونترل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به رد صلاحیت‌ نامزدها در ایران گفت: «این طور که مشخص است، در ایران شورای نگهبان که شورایی غیرمنتخب است و به مردم ایران پاسخگو نیست، صدها کاندیدای بالقوه را بر اساس معیارهایی مبهم رد صلاحیت کرده‌ است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در ادامه گفت: «شورای نگهبان فهرستی از حدود ۷۰۰ نامزد بالقوه را به فهرست هشت نفره‌ای از مقامات تقلیل داده و این کار را تنها بر اساس این‌که چه کسی می‌تواند منافع رژیم را تأمین کند انجام داده، نه این‌که چه کسی حامی منافع مردم ایران است».

آقای ونترل افزود: «به خاطر فقدان شفافیت نمی‌توان لیست اعلام‌شده نامزدها را لیست افرادی دانست که بتوانند خواست مردم ایران را نمایندگی کنند».

وی همچنین اظهار داشت که هم‌اینک «علایم ناخوشایندی» دیده می‌شود که حکومت ایران در آستانه انتخابات ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) در جهت کاهش سرعت یا قطع اینترنت حرکت می‌کند تا از این طریق آزادی بیان را محدودتر کند.
XS
SM
MD
LG