لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

نظرسنجی: ایران، نامطلوب‌ترین کشور جهان


براساس نتایج نظرسنجی سالانه بخش جهانی شبکه بی‌بی‌سی که هر ساله انجام می‌شود، ایران بار دیگر نامطلبو‌ترین کشور جهان شناخته شده است. در این نظرسنجی آلمان به عنوان محبوب‌ترین کشور انتخاب شده است.

به گزارش این شبکه خبری، در این نظر سنجی بیش از ۲۶ هزار تن از ۲۵ کشور جهان شرکت کرده‌اند و در مورد تاثیرگذاری و نقش «مثبت» و یا «منفی» ۱۶ کشور و اتحادیه اروپا سوال شده است.

ایران برای یک سال دیگر منفی ترین کشور قلمداد شده است و تنها ۱۵ درصد از پاسخ دهندگان نسبت به ایران نگاه مثبتی داشته‌اند.

در مقابل آلمان با ۵۴ درصد پاسخ مثبت، در صدر این فهرست قرار گرفته است.

براساس این نظرسنجی دیدگاه مردم جهان نسبت به آلمان در سال ۲۰۱۳ بهبود پیدا کرده و با سه درصد افزایش رأی مثبت، به عنوان محبوب‌ترین کشور انتخاب شده است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر برلین می‌گوید موفقیت آلمان در بهبود وجهه بین‌المللی خود به احتمال زیاد نتیجه دیپلماسی فعال و موثرتری است که دولت این کشور در سال‌های اخیر به اجرا گذاشته است.

نکته جالب این است که در برخی از کشورهای اروپایی که دستخوش بحران مالی شدیدی هستند، از جمله اسپانیا، میزان محبوبیت آلمان به عنوان قدرت اقتصادی اروپا کاهش نیافته است، اما در برخی دیگر از این کشورها مانند یونان افکار عمومی به شدت نسبت به آلمان بدبین شده‌اند.

در جریان نظرسنجی امسال شبکه خبری بی‌بی‌سی، کشور بریتانیا بیش از هر کشور دیگر اروپایی بر محبوبیت خود افزوده است و اکنون در مقام سوم این فهرست قرار دارد. احتمالا برگزاری بازی‌های المپیک سال ۲۰۱۳ در لندن در این مورد نقش مهمی ایفا کرده است.

در عین حال این نظرسنجی نشان می‌دهد که دیدگاه مثبت نسبت به کشورهای چین و هند طی سال گذشته کاهش یافته است. پس از چندین سال پیاپی که دیدگاه افکار عمومی جهان نسبت به چین رو به بهبود بوده، امسال میزان یا درصد نگاه مثبت به این کشور به نازلترین حد خود از سال ۲۰۰۵ تاکنون سقوط کرده است.

در مورد هند نیز که ۳۵ درصد پاسخ دهندگان نگاهی مثبت و ۳۴ درصد از پاسخ دهندگان نگاه منفی به آن داشتند، این کشور در مقام دوازدهم قرار گرفته است.

در مورد اتحادیه اروپا به عنوان یک اجتماع یا اتحادیه واحد سیاسی و اقتصادی میزان نگاه مثبت مردم در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت است. به عنوان مثال در کشورهای آمریکا و کانادا و حتی بریتانیا که خود عضو این اتحادیه است نگاه مثبت افکار عمومی کاهش یافته است. ۴۷ درصد مردم بریتانیا به این اتحادیه نگاه مثبت و حدود ۴۲ درصد نگاه منفی دارند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در پایان گزارش خود از نتایج این نظرسنجی می‌نویسد که کشورهای اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و ایران در انتهای این فهرست قرار دارند و از نگاه پاسخ دهندگان منفی‌ترین تاثیر را دارند.
XS
SM
MD
LG