لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

نصرالله می‌گوید حزب‌الله تا «آخر راه» در سوریه باقی می‌ماند


رهبر حزب‌الله لبنان در سخنان تلویزیونیش «وعده پیروزی» داد
رهبر حزب‌الله لبنان در سخنان تلویزیونیش «وعده پیروزی» داد
حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز شنبه چهارم خرداد ماه در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به جنگ با گروه‌های تندروی سنی در سوریه گفته است گروه او تا «آخر راه» در سوریه باقی می‌ماند.

او در سخنان تلویزیونیش «وعده پیروزی» داد.

این سخنرانی در سیزدهمین سالگرد خروج اسرائیل از جنوب لبنان بیان می‌شد و در آن نصرالله گفت «تا آخر راه ادامه می‌دهیم، همه فداکاری‌ها و عواقب آن را می‌پذیریم».

حزب‌الله لبنان که بنابر گزارش‌ها در کنار نیروهای دولتی سوریه حضور دارد، علیه شورشیان آن کشور وارد این جنگ داخلی شده و در روزهای گذشته در نبردهای سنگین شهر قصیر نیر حضور داشته است.

در این سخنرانی تلویزیونی، رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید «سقوط سوریه به معنی سقوط فلسطین، کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس» است. نصرالله مجددا تاکید کرده است که سوریه برای حزب‌الله لبنان ارزشی حیاتی دارد. او در این سخنرانی نیز گفته است سوریه مانند «ستون فقرات» برای «مقاومت» است. او در عین حال افراطیون سنی‌مذهب درگیر در جنگ داخلی سوریه را خطری برای کل لبنان از شیعیان و سنی‌ها تا مسیحیان عنوان کرد.

به گفته او لبنان و سوریه هر دو در معرض خطری مشترک از سوی گروه‌های تندروی سنی‌مذهب‌اند که با نام «تکفیری» شناخته می‌شوند.

در جنگ داخلی سوریه که بیش از دو سال است ادامه دارد و بیش از ۸۰ هزار کشته برجای‌ گذاشته، از یک سو دولت سوریه به رهبری بشار اسد قرار دارد و از سوی دیگر گروه‌های شورشی که از نظر سیاسی و عقیدتی تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

در میان مخالفان بشار اسد در سوریه، هم گروه‌های میانه‌رو و سکولار حضور دارند و هم گروه‌های تندروی اسلامی که برخی با القاعده «بیعت» کرده‌اند. حزب‌الله لبنان، گروه شیعی هوادار بشار اسد، نیز در فهرست گروه‌های تروریستی برخی کشورها از جمله ایالات متحده قرار دارد.

عمده کشورهای عربی، کشورهای غربی و ترکیه از مخالفان اسد، و کشورهایی مانند ایران و روسیه از بشار اسد و دولت او حمایت می‌کنند.

دوم خرداد ماه گروه «دوستان سوریه» که مخالفان بشار اسد را دربر می‌گیرد «حضور نیروهای ایرانی» و حزب‌الله لبنان در سوریه را به «تهدیدی برای ثبات منطقه» عنوان کرده بود.

این بیانیه پس از انتشار اخباری در مورد «حضور نیروهای ایرانی» و نیروهای حزب‌الله در نبردهای شهر قصیر منتشر شده بود.

در واکنش به این گفته‌های وزیر دفاع ایران «حضور نیروهای ایرانی» در جنگ داخلی آن کشور را رد کرد.

اما حسن نصرالله در اردیبهشت ماه صریحا از حضور گسترده نیروهای تحت امرش در نبردهای داخلی سوریه گفته بود.

دولت بشار اسد نیز متقابلا کشورهای مخالف خود را به اعزام نیروهای خارجی و حمایت از شورشیان متهم کرده است. رئیس‌جمهوری آن کشور در فروردین ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی به کشورهای غربی هم اشاره کرده و گفته بود برای حمایت از گروه‌های افراطی «بهای گزافی» پرداخت خواهند کرد.

نبردهای شهر قصیر که بنا بر گزارش‌ها، حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در آن علیه مخالفان اسد می‌جنگند، برای بازپس‌گیری شهر استراتژیکی در نزدیکی مرز لبنان و سوریه رخ داده است. این شهر مدتی در کنترل شورشیان قرار داشت. ولی گفته می‌شود در روزهای اخیر نیروهای دولتی سوریه بخش بزرگی از آن را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG