لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

دادستان آرژانتینی ایران را به ایجاد شبکه خرابکاری در آمریکای لاتین متهم کرد


انفجار آمیا در سال ۱۹۹۴ به کشته شدن ۸۵ نفر انجامید
انفجار آمیا در سال ۱۹۹۴ به کشته شدن ۸۵ نفر انجامید
آلبرتو نیسمان، یک دادستان آرژانتینی که مسئول پی‌گیری پرونده بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان (آمیا) در بوئنوس آیرس است، هشتم خرداد، ایران را به ایجاد پایگاه‌های مخفی اطلاعاتی در آمریکای لاتین، برای «طراحی و انجام عملیات تروریستی» متهم کرد.

دادستان آرژانتینی پیشتر برخی از مقام‌های بندپایه ایرانی را متهم کرده بود که از جمله عوامل طراحی بمب‌گذاری در «آمیا» در سال ۱۹۹۴ میلادی بوده‌اند.

در دادنامه‌ای که این دادستان روز گذشته آن را در دادگاه فدرال آرژانتین ثبت کرد، به جزئیات این اتهامات پرداخته شده است.

آقای نیسمان به خبرنگاران گفت بمب‌گذاری در آمیا یک عملیات «محدود» نبود و باید آن را به عنوان بخشی از یک «رشته دنباله‌دار» دید.

دادستان آرژانتینی در گفت‌وگو با خبرنگاران، ایران را رسما متهم کرد که در کشورهای آمریکای لاتین مراکز اطلاعاتی و جاسوسی راه انداخته است تا «حملات تروریستی شبیه آنچه در آمیا اتفاق افتاد را پشتیبانی و عملیاتی کند».

آلبرتو نیسمان گفته است دادنامه را به برخی کشورهای آمریکا لاتین نیز فرستاده است «ولی خود آنها باید تصمیم بگیرند در این مورد دست به چه اقدامی بزنند.»

خبرگزاری رویترز می‌نویسد در دادنامه ۵۰۰ صفحه‌ای آلبرتو نیسمان به ایجاد این «شبکه‌های تروریستی و جاسوسی» در آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، شیلی، کلمبیا، ترینیداد و توباگو، گویان و چند کشور دیگر اشاره شده است.

نیسمان در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به دو متهم گویانی اشاره کرده است که در سال ۲۰۱۰ محاکمه شدند و اتهام آنها طراحی حمله به فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک بود. او این بازداشت‌ها را بخشی از «رشته دنباله‌دار» عملیات ایران در آمریکای لاتین عنوان کرده است.

دادستان آرژانتینی گفته است، «عبدالقادر» (یکی از گویانی‌های بازداشت شده) که به دلیل طراحی این عملیات در آمریکا به حبس ابد محکوم شده «پیرو» محسن ربانی بوده است.

آرژانتین محسن ربانی، رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در بوئنوس آیرس را متهم کرده است که طراح اصلی بمب‌گذاری در «آمیا»ست.

نیسمان می‌گوید «عبدالقادر» طرح حمله به فرودگاه جان اف کندی نیویورک را از محسن ربانی دریافت کرده و این نقشه بسیار شبیه همان چیزی‌ست که در «آمیا» اجرا شده است.

عبدالقادر از مقام‌های دولتی کشور گویان بود.

در زمان محاکمه به جاسوسی برای ایران متهم شد که خود این اتهام را رد کرد.

دو سال پیش، دادستان نیویورک او و شهروند گویانی دیگر را متهم کرد که به دنبال جلب حمایت گروهی تروریستی در کشور ترینیداد بوده تا دست به حمله‌ای بزنند که «بیش از حملات ۱۱ سپتامبر ویرانی به بار بیاورند».

ترینیداد و توباگو نیز جزو کشورهایی‌اند که دادستان آرژانتینی، ایران را متهم به فعالیت‌های مخفیانه در آنها کرده است.

آقای نیسمان از اینترپل خواسته است تا بازداشت متهمان ایرانی را عملی کند.

آرژانتین علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمد وحيدی، وزير دفاع در دولت محمود احمدی نژاد، علی فلاحيان، نماينده مجلس و وزير پیشین اطلاعات، محسن رضايی و علی اکبر ولایتی که هر دو از نامزدهای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری‌اند و چهار تن ديگر از مقام‌های وقت جمهوری اسلامی را به صدور دستور حمله به آمیا متهم کرده است.

اينترپل نيز برای پنج نفر از متهمان پرونده حکم جلب صادر کرده است، اما هیچ یک از این افراد به دادگاه نرفته‌اند.

ایران و آرژانتین در بهمن‌ماه سال گذشته به توافقی برای تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب در رابطه با انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس (آمیا) دست یافتند.

در پایان اردیبهشت ماه نیز علی پاکدامن، کاردار سفارت ایران در بوئنوس آیرس، اعلام کرد این تفاهم‌نامه به تصویب دولت ایران رسیده است.

امضای اين تفاهم‌نامه در بهمن ماه با واکنش تند اسرائيل روبه‌رو شد، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نیز گفته بود که واشينگتن شک دارد که بتوان از طريق توافق‌های صورت گرفته بين ايران و آرژانتين به راه‌حلی عادلانه دست يافت.

در انفجار آمیا ۸۵ نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

مقام‌های ایرانی هنوز در مورد اتهامات تازه دادستان آرژانتینی واکنشی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG