لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

واکنش ایران به نظر تازه آژانس اتمی درباره سایت پارچین


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، دهم خردادماه، در واکنش به تازه‌ترین اظهار نظر کارشناس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت پارچین این اظهارات را تعجب‌آور خوانده و از بررسی آنها در ایران خبر داد.

خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه گذشته از قول این آژانس زیرمجموعه سازمان ملل خبر دادند که با توجه به «پاک‌سازی‌های» صورت گرفته در پارچین، امکان دارد بازرسان این سازمان حتی در صورت دسترسی به سایت، شواهدی دال بر انجام آزمایش هسته‌ای نیابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شماری از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس، روز چهارشنبه، هشتم خردادماه، در جلسه‌ای محرمانه در وین، با نشان‌ دادن تصاویر ماهواره‌ای تازه از پایگاه پارچین، این احتمال را مطرح کرده است که به دلیل «پاک‌سازی‌ها» دیگر نتوان اثری از مواد هسته‌ای در پارچین یافت.

حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که بیان این اظهارات از سوی کارشناس ارشد آژانس «جای تعجب بسیار دارد».

عباس عراقچی، سخنگوی این وزارتخانه، روز جمعه گفت: «ظاهرا آقای ناکارتس در یک جلسه خصوصی و محرمانه این اظهارات را بیان کرده و ما در حال بررسی گزارش‌ها هستیم.»

آقای عراقچی که عضو گروه مذاکره‌کننده ایران با گروه ۵+۱ نیز هست همچنین از این جهت گفته بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «جای تعجب بسیار» دانسته که «خود [هرمان ناکارتس] می‌داند از بین بردن آثار مواد رادیواکتیو غیرممکن است و حداقل ۲۰ سال آثار این مواد باقی خواهد ماند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مظنون است که ایران در سال ۲۰۰۳ در پایگاه پارچین در جنوب شرقی تهران تحقیقات انفجاری مرتبط با سلاح‌های اتمی صورت داده و حال مشغول پاک‌سازی این محل از آثار آزمایشات است. ایران همواره این اظهارات را رد کرده است.

با این حال علی‌رغم تأکید بر در جریان بودن «پاک‌سازی» در پارچین، بازرسان آژانس همچنان خواهان بازدید از این مرکزند و معتقدند که هنوز هم احتمال دارد بتوان آثار آزمایش‌های هسته‌ای را در این مرکز یافت. کارشناسان نیز می‌گویند پاک‌سازی کامل آثار هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

در این خصوص همچنین یک دیپلمات ارشد غربی هفته گذشته گفته بود که احتمال پاک شدن تمامی شواهد هسته‌ای کم است.

آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که پاک‌سازی «شدید» پارچین از ژانویه سال ۲۰۱۲ (۱۷ ماه پیش) آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG