لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

حمله پلیس ترکیه به معترضان در استانبول؛ اعتراضات به آنکارا کشید


اعتراضات اولیه در استانبول به شهرهای دیگر ترکیه کشیده شد
اعتراضات اولیه در استانبول به شهرهای دیگر ترکیه کشیده شد
پلیس ترکیه، جمعه دهم خرداد، با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان به تخریب فضای سبز که در پارکی در مرکز استانبول تجمع کرده بودند حمله و چندین نفر را زخمی کرد.

خبرگزاری رویترز نوشته است حال یکی از زخمی‌شدگان وخیم بود. بنا بر گزارش‌ها رقم اولیه زخمی‌ها ۱۲ نفر است که در میان آنها یک سیاستمدار و یک خبرنگار هم هستند.

معترضان نمی‌خواهند که ساخت و سازی در این پارک (پارک گِزی) و فضای سبز اطراف میدان تقسیم انجام شود؛ آنچه مسئولان در پی انجام آن‌اند و دلیلش را «آسان کردن رفت و آمد» در اطراف «تقسیم» عنوان کرده‌اند. در این ساخت و سازها، طرح ایجاد یک مرکز تجاری به جای فضای سبز موجود نیز وجود دارد.

معترضان می‌گویند در شهر استانبول فضای سبز چندانی باقی نمانده است و همین نیز به تجمع چند روزه آنها در این پارک انجامید. آنچه پس از چند روز با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

اما رسانه‌‌ها و خبرگزاری‌ها می‌گویند تجمع اولیه در حمایت از محیط زیست در استانبول، عملا به تظاهرات علیه دولت اردوغان تبدیل شد؛ به ویژه که این اعتراضات به آنکارا و «چند شهر دیگر» هم کشیده شده است.

معترضان، شعارهایی علیه دولت ترکیه سر داده‌اند. خبرگزاری رویترز از متن یکی از پلاکاردهایی که در دست معترضان بود آورده است که «ما دولت نداریم، بلکه رجب طیب اردوغان داریم».

یکی دیگر از معترضان که پس از شنیدن خبر حمله پلیس برای همراهی با دیگران به خیابان آمده بود به این خبرگزاری می‌گوید «موضوع تنها دار درخت نیست؛ موضوع این‌ست که ما زیر فشار این دولت به ستوه آمده‌ایم. ما از مسیری که کشور در آن افتاده راضی نیستیم».

سازمان عفو بین‌الملل واکنش پلیس ترکیه به اعتراضاتی را محکوم کرده است. وزارت کشور ترکیه می‌گوید در مور رفتار پلیس تحقیق می‌کند.

اردوغان، نخست وزیر ترکیه، هنوز از تصمیم دولت برای اجرای طرح میدان تقسیم عقب ننشسته است و می‌گوید آن را انجام می‌دهد. اما دادگاهی در آن شهر حکم داده که فعلا قطع درختان در میدان تقسیم و اطراف آن معلق شود.

برخی از تصاویر و نوشته‌هایی که شهروندان ترکیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر یا فیس‌بوک گذاشته‌اند نشان می‌دهد که اعتراضات همچنان تا نیمه‌های شب ادامه داشته است.

این نخستین بار نیست که طی ماه‌های گذشته اعتراضاتی در ترکیه به خشونت کشیده می‌شود. در روز جهانی کارگر، اعتراضات در استانبول با برخورد پلیس آن کشور روبه‌رو شد. اما برخی رسانه‌ها می‌گویند اعتراضات میدان تقسیم، انواع گروه‌های معترض شرکت‌کننده در آن، که از سوسیالیست‌ها تا بخشی از گروه‌های اسلامی را هم در بر می‌گیرد و نیز کشیده شدن آن به شهرهای دیگر، حکایت از «گستردگی» آن دارند. البته رجب طیب اردوغان و حزب او، عدالت و توسعه، از هواداران بسیاری نیز برخوردارند. این حزب اسلام‌گرای میانه‌رو، تا کنون پیروز سه دوره پی‌درپی از انتخابات آن کشور بوده است. ترکیه در زمان دولت آقای اردوغان به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG