لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

آمریکا دولت و ارتش چین را به انجام حملات سایبری متهم کرد


چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید که دولت و ارتش چین در برخی از حملات سایبری به آمریکا دست دارد
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید که دولت و ارتش چین در برخی از حملات سایبری به آمریکا دست دارد
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه، ۱۱ خرداد، ارتش و دولت چین را به انجام حملات سایبری متهم کرد و نسبت به ادامه آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آقای هیگل که در کنفرانس سالیانه امنیتی در سنگاپور سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ایالات متحده نگرانی‌های خود را نسبت به افزایش اقدامات متجاوزانه سایبری اعلام کرده است، اقداماتی که به نظر می‌رسد در برخی از آنها ارتش و دولت چین نقش دارند.»

پیش از این نیز مقامات ایالات متحده و پنتاگون، چین را متهم به حملات سایبری کرده بودند، اما این‌ بار چاک هیگل چنین اتهاماتی را در حضور مقامات چین مطرح کرد که این امر باعث شد یکی از آنان نیز به نوبه خود آمریکا را به نادیده گرفتن تعهدات خود در رابطه با بهبود روابط میان واشینگتن و پکن متهم کند.

ژنرال یائو یانژو، رئیس مرکز روابط دفاعی چین و آمریکا، که او نیز در این کنفرانس سخنرانی می‌کرد، گفت اگرچه ایالات متحده ادعا می‌کند که هدف فعالیت‌های نظامی آن در آسیا چین نیست، اما «چین قانع نشده است».

کاخ سفید و پنتاگون می‌گویند، پکن تلاش می‌کند با عملیات‌های جاسوسی خود از راه اینترنت به اطلاعات حساس نظامی و تجاری آمریکا دست یابد، چنان‌چه تام دانیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا، زمستان گذشته ادعا کرد که چین یک کارزار گسترده کامپیوتری برای سرقت اسناد محرمانه تجاری به راه انداخته است.

همچنین پنتاگون در آخرین گزارش سالیانه خود در رابطه با توانایی‌های نظامی چین که ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد که ارتش چین سیستم‌های کامپیوتری دولت آمریکا را هدف قرار داده است، اقدام متجاوزانه‌ای که با هدف دسترسی به اطلاعات حساس انجام می‌شود.

اکنون مجموع این اتهامات باعث شده است که پکن خواهان گفت‌وگو با واشینگن شود، به‌ طوری که هانگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه، ۱۰ خرداد، به خبرنگاران گفت که مقامات چین در صدد گفت‌وگو و تبادل آرا با آقای هیگل به‌ویژه در رابطه با امنیت سایبری هستند، سخنی که با استقبال چاک هیگل مواجه شد.

آقای هیگل گفت که ایالات متحده از تصمیم چین برای همکاری‌ به منظور حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی استقبال می‌کند.

او همچنین از برنامه‌ریزی برای دیدار با وزیر دفاع چین خبر داد، دیداری که اواخر سال جاری میلادی در واشینگتن صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز که برای شرکت در کنفرانس سالانه امنیتی به سنگاپور سفر کرده است، نسبت به حملات سایبری هشدار داده است.

به گفته خانم اشتون، حملات سایبری را نباید تنها به منزله یک تهدید نظامی در نظر گرفت، بلکه آنها «می‌توانند با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی، شبکه‌های انرژی، بیمارستان‌ها و... زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار دهند».
XS
SM
MD
LG