لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

گزارشگران بدون مرز: خبرنگاران خارجی تن به سانسور جمهوری اسلامی ندهند


سازمان گزارشگران بدون مرز به خبرنگاران خارجی که برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به ایران سفر می‌کنند توصیه کرد که تن به «سانسور تحمیل‌شده» جمهوری اسلامی ندهند.

در بیانیه این سازمان که روز پنج‌شنبه، ۱۶ خرداد، منتشر شد، آمده است: «ما امیدواریم روزنامه‌نگاران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، از فرصت انتخابات برای مطلع کردن جهان از سرکوب آزادی‌های بنیادین و به‌ویژه آزادی اطلاع‌رسانی در ایران استفاده کنند.»

این بیانیه با اشاره به ۵۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی که اکنون در زندان‌های حکومت ایران هستند، از خبرنگاران خارجی دعوت می‌کند که با خانواده‌های این زندانیان گفت‌وگو کنند و این را فرصتی یگانه توصیف می‌کند «تا جامعه جهانی مطلع شود که در این کشور سال‌هاست شهروندانی تنها برای استفاده از حق بنیادین کسب و انتقال اطلاعات به دیگر شهروندان زندانی می‌شوند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

گزارشگران بدون مرز سپس به وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، می‌پردازد که به‌خاطر اعتراضات خود به آن‌چه «تقلب انتخاباتی» می‌خوانند در حصر خانگی به‌ سر می‌برند.

این سازمان با اشاره به ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر «آزاد بودن» این دو چهره سیاسی به خبرنگاران خارجی گفته است که اگر این ادعاها درست است، پس با آقای موسوی و آقای کروبی دیدار کنند و حرف‌های آنها را بشنوند.

در این اطلاعیه همچنین به سخنان اخیر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، اشاره شده که به «دستگاه‌های امنیتی و نظارتی» توصیه کرد درباره خبرنگاران خارجی که قصد ورود به ایران را دارند تحقیق کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز این سخنان آقای حسینی را تعبیر به «ترساندن خبرنگاران خارجی و منصرف کردن آنان از سفر به ایران» کرده و می‌گوید که حکومت ایران به این وسیله به خبرنگاران خارجی هشدار می‌دهد «نباید از خطوط رسمی ترسیم شده خارج شوند».

این بیانیه سپس تاکید می‌کند: «در زمانی که خبرگزاری‌های خارجی مستقر در کشور نمی‌توانند موضوع‌های حساس را پوشش دهند... اطلاع‌رسانی از سرکوبی که بر سر روزنامه‌نگاران و جامعه مدنی ایران آوار شده است از سوی خبرنگاران خارجی اهمیتی دوچندان دارد.»

سازمان گزارشگران بدون مرز در نهایت ضمن آن که جمهوری اسلامی را «دشمن اینترنت» می‌نامد، از خبرنگاران خارجی می‌خواهد که «برای حفظ امنیت خود و شهروندان ایرانی» یک‌ سری نکات امنیتی را درباره رایانه و موبایلی که همراه خود به ایران می‌برند، رعایت کنند تا مانع از دسترسی حکومت ایران به اطلاعات رایانه‌ها و موبایل‌های آنان شوند.
XS
SM
MD
LG