لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

چین و آمریکا در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافق رسیدند


روز نخست سفر رئیس جمهوری چین به آمریکا دیداری به دور از تشریفات با همتای آمریکایی خود بود
روز نخست سفر رئیس جمهوری چین به آمریکا دیداری به دور از تشریفات با همتای آمریکایی خود بود
در پایان نشست دو روزه باراک اوباما و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، در استراحت‌گاهی در کالیفرنیا، دو کشور در مورد خلع سلاح اتمی کره شمالی به توافق رسیدند.

این نشست دو روزه که در هجدهم خرداد ماه به پایان رسید توافقی دو سویه را در مورد خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ به همراه داشت، هر چند موضوع جرایم اینترنتی از سوی هکرهای چینی همچنان با ابراز نگرانی مقام‌های آمریکایی روبه‌رو بود.

تام دانیلون، مشاور امنیتی ملی کاخ سفید، پس از این نشست به خبرنگاران گفت زمینه‌ای مشترک برای همکاری بین چین و آمریکا در مورد کره شمالی وجود دارد.

آقای دانیلون گفته است که هیج یک از دو طرف کره شمالی مجهز به بمب اتمی را نمی‌پذیرد و بنا شده است تا گفت‌وگوها و همکاری‌های بیشتری برای خلع سلاح اتمی آن کشور پی گرفته شوند.

موضوع حملات و جاسوسی‌های اینرنتی که بنا بر گزارش‌ها از مهم‌ترین موضوعات این دیدار دو روزه بود نیز، بنا به گفته این مقام کاح سفید، با توضیحات باراک اوباما برای همتای چینیش در مورد مشکلاتی که آمریکا با آنها روبه‌رو شده، همراه بود.

بنا بر این گفته‌ها باراک اوباما به همتای چینی خود گفته است که اگر جرایم اینترنتی، که به عقیده آمریکا بخش مهمی از آن از خاک چین صورت می‌گیرد، متوقف نشود، «روابط تجاری دو کشور را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد».

ایالات متحده پیشتر ارتش و دولت چین را متهم کرده بود که به طور گسترده‌ای به دستبرد اطلاعات مجازی آن کشور دست می‌زنند. چین نیز گه‌گاه به هکرهای آمریکایی اتهاماتی مشابه زده است.

مشاور ارشد رئیس‌جمهوری چین در امور سیاست خارجی نیز گفته است که پکن قصد دارد در این مورد با واشینگتن همکاری کند.

این نشست دو روزه، که روز نخست آن به دور از رسم و رسوم‌های معمول برگزار شد، در کالیفرنیای آمریکا در استراحتگاه کویری سانی‌لندز، انجام شد.

کره‌ای‌ها پای میز گفت‌وگو

پس از توافق رهبران آمریکا در مورد کره شمالی، مقام‌های کره جنوبی و کره شمالی، نوزدهم خرداد ماه، برای نخستین بار طی دو سال، پای میز گفت‌وگو نشستند تا در مورد بازگشت به روابط کاری بین خود مذاکره کنند.

مقام‌های وزارت «همبستگی»، وزارت خانه‌ای که در کره جنوبی روابط دو کشور از هم جدا شده را پی‌گیری می‌کند، صبح روز یک‌شنبه گفت‌وگوهای خود را با همتایانشان از کره شمالی در روستای «پان‌مون‌جام» آغاز کردند.

یکی از مقام‌های کره جنوبی که در این گفت‌وگوها شرکت دارد پیش از آغازش به خبرنگاران گفته بود، این مذاکرات مقدمه‌ای برای دیداری در سطح وزرای دو کشور است.

روابط دو کره طی سال‌های گذشته و به ویژه در دولت رئیس‌جمهوری محافظه کار پیشین در کره جنوبی، رو به سردی بیشتری گذاشت.

اما با به قدرت رسیدن کیم ‌جونگ‌اون، رهبر جدید کره شمالی و انتخاب پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی تنش میان دو کشور به مرحله‌ای کم‌سابقه رسید.

کره شمالی در بهمن ماه گذشته دست به سومین آزمایش اتمی خود زد که با قطع‌نامه و تحریم‌های جدیدی از سوی شورای امنیت روبه‌رو بود. پس از آن پیونگ‌یانگ بر شدت تهدیدهای زبانی خود افزود، دست به چند آزمایش موشکی و مانور زد، آتش‌بس با کره جنوبی را به شکل یک‌جانبه قطع و آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را تهدید به موشک‌پرانی کرد.

چین که بنا بر تحلیل‌ها، از نفوذ گسترده‌ای بر کره شمالی برخوردار است، چند بار نارضایتی خود را از این تهدیدها و کرده‌ها نشان داد.

کره شمالی پیش از دیدار تازه مقام‌های آمریکایی و چینی نیز بارها محور گفت‌وگوهای آنها بوده است.

طی هفته‌های گذشته از سطح تنش‌ها در شبه جزیر کره کاسته شده است.

مقام‌های کره شمالی در آغاز خرداد ماه هیئتی را به چین فرستاده و از آمادگی خود برای بازگشت به گفت‌وگوهای اتمی شش جانبه گفتند.

گفت‌وگو با مقام‌های کره جنوبی پس از دو سال نیز حکایت از تغییراتی ناگهانی در سیاست خارجی آن کشور دارد. هر چند این تغییرات ناگهانی در سیاست خارجی کره شمالی، پیشتر نیز سابقه داشته است.
XS
SM
MD
LG