لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

درخواست گزارشگران بدون مرز از روحانی: آزادی ۵۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی


گزارشگران بدون مرز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد را رای منفی به سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته است
گزارشگران بدون مرز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد را رای منفی به سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته است
سازمان گزارشگران بدون مرز از حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، خواست که با آزاد کردن روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و تضمین اطلاع‌رسانی آزاد، وعده‌های انتخاباتی خود را جامه عمل بپوشاند و «وفای به عهد» کند.

در بیانیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد منتشر شد، با اشاره به آن‌چه «سرکوب جامعه مدنی» ایران در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خوانده شده، به حسن روحانی توصیه شده است که در گام نخست برای «حل بحران‌های کشور» تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی، به‌ویژه درباره گردش آزاد اطلاعات را به مرحله اجرا دربیاورد.

گزارشگران بدون مرز خطاب به آقای روحانی می‌گوید: «شما در کارزارهای انتخاباتی خود به گشایش در عرصه آزادی بیان و رسانه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی تاکید داشتید. این وعده‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل حمایت گسترده تحول‌خواهان ایران به ویژه زنان و جوانان از شما بود. امروز بر شماست که وفای به عهد کنید و وعده‌ها را تحقق بخشید.»

حسن روحانی که چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود در انتخابات روز ۲۴ خرداد با کسب بیش از ۱۸ میلیون رای در برابر رقبای محافظه‌کار خود به پیروزی رسید.

او در این انتخابات از حمایت گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب ایران برخوردار بود که از لزوم برقراری آزادی‌ها در کشور و تغییر سیاست‌های مخالف آزادی‌ها در جمهوری اسلامی سخن می‌گویند.

گزارشگران بدون مرز نیز در بیانیه خود پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به معنای رای منفی به سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانسته است.

این بیانیه با اشاره به رخدادهای سال ۱۳۸۸ و اتهام تقلب به مقامات ایران در انتخابات ریاست جمهوری آن سال می‌گوید: «هر چند نیاز به اثبات نداشت، اما انتخابات امسال نشان داد که در انتخابات خرداد ١٣٨٨ رای مردم به تغییر، از سوی دو دشمن آزادی اطلاع‌رسانی، علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، مصادره شده بود.»

گزارشگران بدون مرز همچنین آقای خامنه‌ای و آقای احمدی‌نژاد را «مسئول سرکوب و بازداشت‌ و شکنجه‌ بیش از ۳۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار» در سال‌های اخیر معرفی می‌کند.

این سازمان سپس با یادآوری «حمایت اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان ایران» از حسن روحانی می‌خواهد نسبت به آزادی ۵۴ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی در ایران اقدام کند چرا که «تنها جرم آنها انجام وظیفه اطلاع‌رسانی» بوده است.

اصلاح بنیادین قانون مطبوعات، غیرجزایی کردن جرایم مطبوعات که تضمینی برای عدم دستگیری روزنامه‌نگاران است و نیز تضمین آزادی بیان از دیگر مطالبات سازمان گزارشگران بدون مرز از حسن روحانی است.

این سازمان همچنین از رئیس جمهور منتخب ایران خواسته است که اجرای طرح اینترنت ملی را که یک‌نوع «تبعیض دیجیتالی» به شمار می‌آید لغو کند و زمینه دسترسی آزاد مردم ایران به اینترنت را فراهم آورد.

حسن روحانی از نیمه مرداد ماه ریاست دولت ایران را که هم‌اکنون در دست محمود احمدی‌نژاد است، برعهده می‌گیرد.

از جمله طرح‌هایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد دنبال شد، طرح اینترنت ملی یا حلال بود که فعالان رسانه‌ای و جامعه مدنی آن را زمینه‌ای برای سانسور بیش از پیش دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG