لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

اوباما: برنامه شنود ما جان افراد را نجات داده است


شست خبری مشترک باراک اوباما و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین.
شست خبری مشترک باراک اوباما و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ خرداد در نشست خبری مشترک خود با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین از برنامه شنود و تجسس اینترنتی و تلفنی شهروندان غربی که توسط آمریکا انجام می‌شود دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با ذکر این‌که که تاکنون از این طریق «دست‌کم ۵۰ تهدید تروریستی خنثی شده و جان افراد نجات یافته است» گفت که خنثی شدن این تهدیدها نه فقط در آمریکا بلکه در دیگر مکان‌ها ازجمله در آلمان صورت گرفته است.

این سخنان وی در واکنش به انتقادات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بیان شد که از آمریکا خواسته تا در مسئله شنود، بین مسئله امنیت و مسئله حقوق شهروندی توازنی را رعایت کند و این امر را «با تناسب درست» انجام بدهد.

اوباما: برنامه شنود ما جان افراد را نجات داده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:34 0:00

آقای اوباما روز چهارشنبه در پاسخ به این نگرانی‌ها، برنامه شنود تلفنی و اینترنتی آژانس امنیت ملی آمریکا، معروف به برنامه «پریزم» را «دارای گستره مشخص و محدود» توصیف کرده و گفت که «شرایط به‌نحوی نیست که ما ایمیل‌های عادی تعداد زیادی از شهروندان آمریکا و بقیه کشورها را بخوانیم.»

وی هم‌چنین خبر داد که پس از بازگشت به آمریکا اقدام به شفاف‌سازی بیشتر درخصوص این برنامه خواهد کرد و برخی از جزئیات این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد.

واکنش به اظهارات رئیس جمهوری افغانستان

باراک اوباما در نشست خبری مشترک خود با صدراعظم آلمان که روز چهارشنبه برگزار شد از اظهارات حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، مبنی بر این‌که نیروهای افغان به‌زودی مسئولیت امنیت افغانستان را برعهده می‌گیرند استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز وی در این نشست خبری هم‌چنین گفت: «به باور ما دست آخر لازم می‌شود که خود افغان‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا از این طریق راهی برای حرکت به جلو و پایان بخشیدن به دور خشونت‌ها پیدا شود و افغان‌ها بتوانند به ساخت‌وساز کشورشان بپردازند.»

حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه با انتقاد از این‌که واشینگتن در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان پیام‌های «متناقضی» ارسال کرده خبر داد که به این خاطر گفت‌وگو با آمريکا در مورد توافقنامه امنیتی با اين کشور را به حالت تعليق درمی‌آورد.

مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی از اوایل سال میلادی آغاز شده و در صورت تصویب، نقش و حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را تعیین می‌کند.

دولت آمریکا و پیکارجویان طالبان روز ۲۸ خرداد، هر یک جداگانه اعلام کردند که به زودی با دیگری در دوحه، پایتخت قطر، رو در رو به گفت‌وگو می‌نشینند.

نشست خبری مشترک باراک اوباما با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ساعاتی پیش از سخنرانی آقای اوباما در نزدیکی دروازه براندبورگ برلین برگزار کرد.

سخنرانی باراک اوباما در نزدیکی دروازه معروف براندنبورگ برلین و ۵۰ سال پس از سخنرانی معروف جان اف. کندی در نزدیکی همین محل انجام شد. جان کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا در آن سخنرانی بر پشتیبانی آمریکا از آلمان غربی در جریان جنگ سرد تأکید کرد.
XS
SM
MD
LG