لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

وزیر دفاع آمریکا: اگر ایران بخواهد آماده همکاری هستیم


چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، می گوید کشورش، در صورت درخواست ایران آمادگی همکاری با رئيس جمهوری منتخب آن را دارد.

آقای هیگل اعلام کرده که «اگر ایران به مسئولیت های خود درباره برنامه هسته‌ای پایبندی نشان دهد و با شورای امنیت سازمان ملل همکاری کند... ایالات متحده را شریک خود خواهد یافت.»

با این حال آمریکا می‌گوید همچنان به جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح اتمی» مصمم است و به گفته وزیر دفاع آمریکا «برای این مقصود همه گزینه‌ها بر روی میز باقی خواهند ماند.»

آمریکا و کشورهای غربی نگران‌اند که هدف تهران از پیشبرد برنامه اتمی‌اش، ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست. مقام‌های ایرانی همواره این اتهام‌ها را رد و بر «صلح‌آمیز» بودن فعالیت‌های اتمی خود تاکید کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی طی روزهای گذشته با ابراز امیدواری به انتخابات ایران آمادگی خود را برای گفت‌وگو و تعامل با تهران اعلام کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۷ خرداد ماه در نخستین واکنش شخصی خود به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفته بود «محتاطانه» به پیروزی حسن روحانی «امیدوار» است.

پیش از او نیز از جمله جان کری، وزیر خارجه، با «ستایش از شجاعت مردم ایران» اعلام کرده بود دولت متبوع او آماده تعامل با دولت و مردم ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا که سیم تیر ماه در دانشگاه نبراسکا سخن می‌گفت با اذعان به چالش‌های پیش‌روی ارتش ایالات متحده علاوه بر ایران به جنگ داخلی سوریه و کاهش بودجه نیز اشاره کرد.

آقای هیگل در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد که تصمیم درباره سیاست ایالات متحده در قبال درگیری‌ها در سوریه «هم در صورت اقدام [ما] و هم در صورت عدم اقدام، تبعاتی خواهد داشت، و رئیس‌جمهوری باراک اوباما و شورای امنیت ملی هم‌اینک در حال بررسی این تبعات هستند که در نهایت بر روند پیشرفت امور در سوریه و منطقه تأثیرگذار خواهند بود.»

وزیر دفاع آمریکا یک ماه پیشتر گفته بود که ایالات متحده مسلح کردن شورشیان سوری را در دستور کار خود قرار داده اما روز چهارشنبه -در جریان سخنرانی دانشگاه نبراسکا- هیچ اشاره‌ای به جزئیات چنین برنامه‌ای نکرد.

هیگل طی سخنان خود همچنین از تصمیم کُنگره مبنی بر رد درخواست وزارت دفاع برای بستن پایگاه‌ها و تأسیسات غیرلازم آن کشور ابراز تأسف کرد و افزود: «اگر بنا داریم قدرت نبرد و آمادگی نظامی خود را حفظ کنیم... باید برای آماده کردن راهبُرد پدافند قرن بیست و یکمی خود سرمایه‌گذاری کنیم، و علیه طرح‌هایی [تحت عنوان] اصلاحی و بازسازی به شکلی تمام و کمال ایستادگی کنیم و پیروز شویم.»

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین تصریح کرد «نمی توانیم از زیرساخت‌هایی که به آنها نیازی نداریم پشتیبانی کنیم و هزینه‌شان را نیز متقبل شویم، به ویژه آنکه در حال کاهش تعداد نیروها هستیم و تهدیدها در قالبی جدید در برابر این کشور ظاهر می‌شوند.»
XS
SM
MD
LG