لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

اوباما: از همه مجاری قانونی برای بازگرداندن اسنودن استفاده می‌کنيم


تصاویر ادوارد اسنودن و باراک اوباما در صفحات نخست روزنامه‌های چینی در هنگ کنگ.
تصاویر ادوارد اسنودن و باراک اوباما در صفحات نخست روزنامه‌های چینی در هنگ کنگ.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه،سوم تیرماه، گفت که از تمامی مجاری قانونی برای بازگرداندن ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای اطلاعاتی اين کشور، استفاده خواهد کرد.

آقای اوباما افزود که دولت او در حال همکاری با کشورهای مختلف در اين زمينه است تا قانون اجرا شود. وی اين اظهارات را در کاخ سفيد بيان کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از خبرنگاران از رييس جمهوری آمريکا پرسيد که آيا درباره اين موضوع با ولاديمير پوتين، همتای روس، خود گفت‌وگو کرده است. باراک اوباما از دادن پاسخ مستقيم به اين پرسش خودداری کرد.

وزارت دادگستری آمريکا در تلاش است که روسيه را قانع کند تا ادوارد اسنودن، پيمانکار سابق سازمان امنيت آمريکا، را مسترد کند.

اسنودن که از هنگ کنگ به مسکو رفته، از اکوادور تقاضای پناهندگی کرده است اما هنوز مشخص نبيست که آيا مسکو را ترک کرده است يا هنوز در آنجاست.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، از دادن اجازه خروج به اسنودن از هنگ کنگ به رغم درخواست استرداد او، انتقاد کرد. او گفت که چين عمدا اين تصميم را گرفته و اين اقدام بر روابط دو کشور تاثير منفی خواهد گذاشت.

دادستانی آمريکا روز ۳۱ خرداد به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» عليه آقای اسنودن اقامه دعوا کرد.

بنا بر اطلاعاتی که او در اختيار روزنامه های «گاردين» و «واشينگتن پست» قرار داده است، سازمان امنيت ملی آمريکا طی چند سال گذشته ارتباط اينترنتی و نيز گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان آمريکايی و اتباع خارجی را رديابی می‌کرده است.

رييس‌جمهوری آمريکا از اين رديابی دفاع کرده و آن را برای امنيت کشور خود ضروری دانسته است. اما مدافعان حقوق شهروندی، دولت آمريکا و نهادهای امنيتی را متهم کرده‌اند که آزادی شهروندان و حريم خصوصی آنها را ناديده گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG