لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

نرخ کلی تورم به ۳۲ و نرخ تورم خوراکی‌ها به ۵۲ درصد رسید


مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه به ۳۲.۶ درصد افزایش یافت که با توجه به نرخ تورم ۳۱ درصد مربوط به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت، این نرخ، ۱.۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در کنار افزایش نرخ تورم ۱۲ ماه به ۳۲.۶ درصد، تورم خردادماه سال جاری در مقایسه با نرخ تورم خردادماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) نیز با سه درصد افزایش نسبت به تورم نقطه به نقطه اردیبهشت‌ماه، به ۴۱.۲ درصد رسیده است.

نرخ کلی تورم در حالی هر ماه دستخوش افزایش است که محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی ایران، اوایل خردادماه نرخ تورم در ایران را «بسیار بالا» دانسته، اما گفته بود: «چه کنیم، سعی کردیم آن را کاهش دهیم ولی توان‌مان در همین حد اجازه داد.»

مرکز آمار ایران در آخرین آمار خود نرخ تورم کالاهای خوراکی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه را ۵۱.۹ درصد و نرخ تورم خوراکی‌ها در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۵۹.۶ درصد اعلام کرده است.

جدول تغییرات نرخ تورم بر اساس اعلام مرکز آمار ایران
نقطه به نقطه خرداد نقطه به نقطه اردیبهشت یکسال منتهی به خرداد یکسال منتهی به اردیبهشت
نرخ کلی ۴۱.۲ ۳۸.۲ ۳۲.۶ ۳۱
خوراکی‌ها ۵۹.۶ ۵۵ ۵۱.۹ ۴۸.۴
خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۶۱.۳ ۵۶.۹ ۵۱.۹ ۴۹.۶
غیرخوراکی و خدمات ۳۳.۴ ۳۰.۹ ۲۵.۸ ۲۴.۵

در کنار نرخ تورم خوراکی‌ها، این مرکز نرخ تورم ۱۲ ماهه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» را نیز با رشدی ۲.۳ درصدی نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه، ۵۱.۹ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه این اقلام را نیز ۶۱.۳ درصد اعلام کرده است.

در عین حال به گفته مرکز آمار ایران، نرخ تورم «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در خردادماه ۱۳۹۲ به ۳۳.۴ درصد افزایش یافته و نرخ تورم ۱۲ منتهی به خردادماه سال جاری نسبت به ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه همین‌ماه با ۱.۳ درصد افزایش به ۲۵.۸ درصد رسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده بود که ایران به بدترین وضع تورمی خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است. این مرکز آن زمان افزوده بود که ایران بالاترین نرخ تورم را در خاورمیانه و رتبه ششم در جهان دارد.
XS
SM
MD
LG