لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

اکوادور: آمریکا خواهان رد تقاضای پناهندگی اسنودن شد


جو بایدن، معاون اول رییس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون اول رییس جمهوری آمریکا
رافائل کورا، رييس جمهوری اکوادور، روز شنبه هشتم تيرماه گفته است که جو بايدن، معاون باراک اوباما، در تماس تلفنی با او، از دولت اکوادور خواسته است به ادوارد اسنودِن، افشاگر شنودهای اطلاعاتی آمريکا، پناهندگی ندهد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رافائل کورا اضافه کرده است که اين در خواست آمريکا را به هنگام بررسی موضوع مد نظر خواهد داشت.

طبق اين گزارش، اکوادور اعلام کرده تا زمانی که ادوارد اسنودن وارد خاک اين کشور نشده يا به يکی از سفارتخانه های اين کشور مراجعه نکند، نمی تواند در خواست او را مورد بررسی قرار دهد.

ادوارد اسنودن ، کارمند پيمانی سابق آژانس امنيت ملی آمريکا که پس از افشای شنودهای اطلاعاتی اين سازمان به هنگ کنگ و سپس مسکو گريخت و اکنون در بخش ترانزيت فرودگاه بین المللی مسکو بسر می برد.

رييس جمهوری اکوادور که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می کرد، گفته است: جو بايدن بسيار محترمانه در خواست آمريکا را برای رد تقاضای پناهندگی (ادوارد اسنودن) مطرح کرد.

رافائل کورا اضافه کرده است: اگر او (ادوارد اسنودن) وارد خاک اکوادور شود، البته آنگاه ما نخستين نظری را که مورد توجه قرار می دهيم، ديدگاه های آمريکا خواهد بود.

يک مقام ارشد کاخ سفيد که به همراه باراک اوباما در سفر افريقا به سر می برد، نیز تماس تلفنی جو بايدن با رافائل کورا را تاييد کرده است.

دولت آمريکا گذرنامه ادوارد اسنودن را باطل کرده و خواستار استرداد او شده است و پيش از اين نیز باراک اوباما گفته بود که از «تمامی مجاری قانونی» برای بازگرداندن ادوارد اسنودن استفاده خواهد کرد

دادستانی آمريکا روز ۳۱ خرداد به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» عليه آقای اسنودن اقامه دعوا کرد.

بنا بر اطلاعاتی که او در اختيار روزنامه های «گاردين» و «واشينگتن پست» قرار داده است، سازمان امنيت ملی آمريکا طی چند سال گذشته ارتباط اينترنتی و نيز گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان آمريکايی و اتباع خارجی را رديابی می‌کرده است.

در همین حال،‌ برخی گزارش ها حاکی از آن است که مقام‌های کشور ايسلند گفته اند، ادوارد اسنودن علاوه بر اکوادور از آن کشور نيز درخواست پناهندگی کرده است. با اين همه،‌ مقام‌های ايسلندی می گويند، درخواست پناهندگی زمانی می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد که آقای اسنودن پيش از اين درخواست در خاک آن کشور باشد.
XS
SM
MD
LG