لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

شکار یک قلاده پلنگ نادر ایرانی در جنگل‌های مازندران


دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران از شکار یک قلاده پلنگ کمیاب ایرانی توسط شکارچیان غیرمجاز در جنگل‌های مازندران خبر داد. به گفته این مرکز، شکارچیان این پلنگ در حال حاضر در بازداشت هستند.

به گزارش روز یکشنبه، ۹ تیرماه خبرگزاری مهر، مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران با بیان این‌که نیروهای یگان حفاظت محیط‌ زیست با معرفی خود به عنوان خریدار پوست پلنگ، هشتم تیرماه موفق به کشف یک تخت پوست پلنگ شدند، گفت این پلنگ نر، چند روز پیشتر به احتمال زیاد در مناطق جنگلی پارک ملی کیاسر مازندران شکار شده بود.

کیوان هوشمند اعلام کرد که شکارچیان غیرمجاز قصد داشتند این پوست را به مبلغ دو میلیون به فروش برسانند و افزود: «متخلفین پس از دستگیری، ضمن تنظیم صورتجلسه، به مقامات قضایی معرفی شده و اکنون با حکم قاضی در بازداشت به سر می‌برند.»

شکار غیرمجاز پلنگ ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که ایران آخرین قلمرو زیست پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می‌رود و از سوی «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار دارد. پلنگ ایرانی درحال حاضر در مناطق کوهستانی بیشتر استان‌های کشور پراکنده است.

دی‌ماه سال گذشته مدیرعامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی اعلام کرد که در سال‌های ۸۷ تا ۹۰ شمسی، ۷۱ قلاده پلنگ ایرانی از بین رفته‌ است.

آرزو صانعی آن زمان اعلام کرد که «۷۰ درصد» این مرگ و میرها ناشی از شکار و استفاده از طعمه مسموم و ۳۰ درصد به دلیل تصادفات جاده‌ای بوده است.

خانم صانعی گفته بود که «تخریب زیستگاه‌ها، کاهش طمعه و شکار» از عمده عواملی است که این گونه نادر را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

به گفته دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در حال حاضر بر اساس مصوبه هیات وزیران، جریمه قابل پرداخت بابت شکار هر قلاده پلنگ ایرانی «پنجاه میلیون ریال» است.
XS
SM
MD
LG