لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

آمریکا در دفاتر اتحادیه اروپا در واشینگتن وسایل شنود «کار گذاشته بود»


مقر اصلی کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل، بلژیک.
مقر اصلی کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل، بلژیک.
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز شنبه هشتم تیر نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا، ان‌اس‌اِی، در مقر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن وسایل شنود کار گذاشته و به کامپیوترهای دفتر این نمایندگی نفوذ کرده است.

این هفته‌نامه هم‌چنین نوشت که کارکنان ان‌اس‌اِی، سعی کرده‌اند با استقرار در مقر اصلی سازمان ناتو در بروکسل از طریق مسیرهای الکترونیکی به تجهیزات ساختمانی که وزیران و سران اتحادیه اروپا در آن جلسات داخلی برگزار می‌کنند نفوذ کنند.

هفته‌نامه اشپیگل می‌نویسد که این اطلاعات را از «اسناد محرمانه‌ای» که ادوارد اسنودن، کارمند پیمانی سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، همراه دارد به دست آورده است.

ادوارد اسنودن که پس از افشای شنودهای اطلاعاتی این سازمان به هنگ کنگ و سپس مسکو گریخت و اکنون در بخش ترانزیت فرودگاه بین‌المللی مسکو به‌سر می‌برد؛ آمریکا خواستار استرداد او شده است.

یکی از اسنادی که هفته‌نامه اشپیگل به آنها اشاره کرده سندی است «اکیداً محرمانه» مورخه سپتامبر ۲۰۱۰ که در آن روش‌های شنود دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشینگتن توضیح داده شده‌است.

این سند می‌نویسد که ماموران آمریکایی در ساختمان این دفتر میکروفون کار گذاشته‌اند و با رخنه به شبکه رایانه‌ای این دفتر به ایمیل‌ها و اسناد داخلی آن دست یافته‌اند.

به نوشته اشپیگل، آژانس یادشده دفاتر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل را نیز شنود کرده و نظارت مشابهی را نیز بر هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل اعمال داشته است.

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه گزارش داد که مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، در واکنش به این خبر با انتشار بیانیه‌ای گفت که «اگر ثابت شود که این اتهامات واقعیت دارد، موضوع بسیار جدی خواهد بود و تاثیر بدی بر روابط اتحادیه اروپا با ایالات متحده خواهد داشت.»

وی با ابراز تعجب از محتوای این اطلاعات تازه، در بیانیه خود از مقامات آمریکا خواسته است تا در این خصوص «توضیحات کاملی» را ارائه دهند.

رسانه‌ها هنوز گزارشی در مورد واکنش احتمالی واشینگتن به این درخواست مخابره نکرده‌اند.

دادستانی آمریکا روز ۳۱ خرداد به اتهام «ربودن اطلاعات دولتی» و «درز اطلاعات محرمانه به طرف‌های شناخته نشده» علیه آقای اسنودن اقامه دعوا کرد.

بنا بر اطلاعاتی که او پیش از این در اختیار روزنامه‌های «گاردین» و «واشینگتن پست» قرار داده است، سازمان امنیت ملی آمریکا طی چند سال گذشته ارتباط اینترنتی و نیز گفت‌وگوهای تلفنی شهروندان آمریکایی و اتباع خارجی را نیز ردیابی می‌کرده است.
XS
SM
MD
LG