لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

گالوپ: مشکل نیمی از ایرانیان در تامین خوراک و مسکن


سازمان نظرسنجی گالوپ، در گزارشی می‌گوید که نیمی از جمعیت ایران، در طول سال گذشته در مواردی برای تامین مسکن و خوراک به مشکل مواجه شده‌اند.

در این گزارش که روز دوشنبه دهم تیرماه منتشر شد، آمده است که اکثریت ایرانیان می‌گویند که بیشتر روز را با احساس نگرانی، اندوه و خشم سپری می‌کنند.

به گزارش گالوپ، انتخاب حسن روحانی از سوی شهروندان ایران، بطور گسترده‌ای به عنوان نشانه آشکاری از اشتیاق ایرانیان برای تغییری هدفمند تلقی شده است و آغاز کار آقای روحانی با مردمی همراه خواهد بود که به نحو فزاینده‌ای فقیر و بی‌سامانند.

نیمی از مردم ایران می‌گویند که درطی سال گذشته، در مواردی برای تامین هزینه خوراک و مسکن خانواده خود درمانده بوده‌اند.

سازمان گالوپ تصریح کرده که در میان مردمان ۱۹ کشوری که طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی، در خاورمیانه و شمال آفریقا مورد بررسی آماری قرار گرفته‌اند، رقم ۵۰٪ مربوط به ایرانیان، بالاترین درصد بوده است.

بسیاری از مردم ایران، تاثیر تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای را که در دو سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌اند، احساس می‌کنند.

پیآمد مضاعف این تحریم‌ها، اقتصاد ایران را بی‌ثبات کرده و موجب تورم لجام گسیخته و بیکاری فزاینده شده است.

داده‌های آماری گالوپ نشان می‌دهد که ۲۷٪ ایرانیان قابل اشتغال، اکنون بیکارند؛ علاوه براین، ۳۴٪ نیروی کار کشور هم، اشتغال ناقص و نیمه وقت دارند.

گزارش گالوپ همچنین نشان می‌دهد که اکنون، نیمی از جمعیت بالغ ایران احساس می‌کند که تحریم‌ها، به میزان قابل توجهی معیشت آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و ۳۵٪ دیگر هم می‌گوید که معاش روزانه‌شان تا حدودی تحت تاثیر تحریم‌ها بوده است.

این ارقام موید کاهش خوش‌بینی مردم در مورد سقوط استاندارد زندگی آنهاست رقم ۳۴٪ ایرانیانی که در سال ۲۰۱۲ میلادی بر سقوط استاندارد زندگی خود تاکید کرده بودند، ۲۰٪ نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است.

آمار منتشرشده گالوپ همچنین حکایت از این دارد که سلامت روانی ایرانیان در دو سال گذشته به وخامت گذاشته و در حال حاضر، ۵۸٪ مردم ایران در طی روز، دلواپس و نگرانند،‌ ۵۴٪ غمگین و افسرده و ۵۴٪ نیز روز را در خشم و عصبانیت سپری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG