لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

انتقاد از تامین مالی پروژه گاز: «پارس جنوبی به تولید گاز نمی‌رسد»


یک هفته پس از آن‌ که معاون پیشین وزیر نفت ایران خبر داد که با وجود سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در سه سال اخیر حتی یک فاز جدید پارس جنوبی افتتاح نشده، مدیرعامل سابق بزرگ‌ترین پیمانکار شاغل در پارس جنوبی ضمن انتقاد از وضعیت تأمین مالی این پروژه افزود که «برای نجات پارس جنوبی باید تحریم‌ها برداشته شود و در این شرایط هیچ فازی به تولید گاز نمی‌رسد».

غلامحسین خواجه‌علی، مدیرعامل سابق بزرگ‌ترین پیمانکار شاغل در پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی، روز سه‌شنبه، ۱۱ تیر، با انتقاد از وزارت نفت به خبرگزاری مهر گفت که «میزان اختصاص منابع مالی در دو سال گذشته تاکنون و حتی قبل از آن هم مطلوب نبوده است».

وی افزود: «شرکت ملی نفت باید منابع مالی را زمانی پرداخت می‌کرد که می‌شد کالا و تجهیزات را خریداری کرد.»

مدیرعامل سابق شرکت سپانیر در خصوص ۷۲ ماهه شدن توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، یادآور شد: «تحریم عامل بسیاری از تاخیرهاست، وقتی نمی‌توان ال‌سی گشایش کرد و نقل و انتقال منابع مالی انجام داد، چطور می‌توان یک فاز پارس جنوبی را راه انداخت.»

وی با اشاره به ۷۲ ماهه شدن توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی گفت که «هم‌اکنون فازهای جدید هم دچار مشکل هستند، زیرا امکان انتقال منابع مالی وجود ندارد».

آقای خواجه‌علی در ادامه گفت که «شرکت ملی نفت ایران به پیمانکاران روپیه و یوان می‌دهد و این در حالی است که با این نوع ارزها نمی‌توان کالا و تجهیزات وارد فازهای پارس جنوبی کرد».

غلامحسین خواجه‌علی با ذکر این که «برخی از اظهارنظرها درباره پارس جنوبی صرفاً برای حفظ کرسی‌های مدیریت انجام می‌شود» گفت که «مشکلات فازهای پارس جنوبی را همه مسئولان می‌دانند، اما می‌خواهند این مشکلات را کتمان کنند».

هفته گذشته، سوم تیر، اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت ایران و مشاور کنونی حسن روحانی، در مصاحبه با خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از افزایش چشمگیر هزینه‌های پارس جنوبی گفت که با وجود سرمایه‌گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در سه سال اخیر، حتی یک فاز جدید پارس جنوبی افتتاح نشده است.

محمود احمدی‌نژاد روز ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ در یک مراسم رسمی فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی را به صورت زودهنگام افتتاح کرد، اما از آن تاریخ تاکنون تولید گاز از این دو فاز به ظرفیت نهایی نرسیده‌ است.

پس از خروج شرکت‌های غربی از ایران به خاطر تحریم‌ها، کار توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی عمدتاً به شرکت‌های داخلی واگذار شد، اما از آن زمان این شرکت‌ها موفق به تکمیل هیچ فازی نشده‌اند.

قطر، شریک میدان مشترک پارس جنوبی، هم اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از لایه نفتی این میدان گازی حاصل می‌کند که ۱۳ برابر برداشت نفت ایران از این میدان است. این کشور همچنین حدود ۲٫۵ برابر ایران از این میدان برداشت گاز دارد.
XS
SM
MD
LG