لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

نیروهای امنیتی فرانسه اطلاعات بین شهروندان را «شنود می‌کنند»


روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، روز سیزدهم تیرماه در گزارشی نوشت که اداره کل اطلاعات خارجی آن کشور «تمامی تماس‌های تلفنی ایمیل‌ها، پیامک‌ها، فکس‌ها و جست‌وجوهای اینترنتی» را رصد اطلاعاتی می‌کند.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که انتشار اسناد ادوارد اسنودن در مورد اجرای چنین طرحی در آمریکا، طی هفته‌های گذشته به یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های اطلاعاتی تبدیل شد.

دولت فرانسه از جمله دولت‌هایی بود که از اخبار منتشر شده در مورد شنود و رصد اطلاعاتی آمریکا در اتحادیه اروپا به شدت انتقاد کرده بود.

اکنون لوموند می‌نویسد که در یک سازه مخفی زیرزمینی در پاریس، مرکز این «عملیات جاسوسی» بنا شده است و در این ساختمان ماشین بزرگی وجود دارد که قادر است بر ده‌ها میلیون گیگاآکتت (یکای هشت‌بیتی اطلاعات رایانه‌ای) نظارت کند.

نویسندگان لوموند در گزارش خود می‌گویند سیاست‌مداران فرانسوی در مورد این طرح اطلاع دارند، ولی مخفی بودن آن یک قانون است: «برادر بزرگ» فرانسوی از نظرها پنهان است.

کنایه آن‌ها به «برادر بزرگ» از مسابقات شبه‌واقعی تلویزیونی می‌آید که در آن شرکت‌کنندگان زیر نظر کسی که نمی‌بیینند (برادر بزرگ) با یکدیگر زندگی می‌کنند؛ او آنها را می‌پاید و برایشان تصمیماتی می‌گیرد.

لوموند در عین حال می‌گوید نظارتی درست بر این مرکز مخفی وجود ندارد.

این روزنامه می‌گوید نه تنها تماس‌های داخلی شهروندان فرانسوی بلکه تماس‌های خارجی آنها نیز رصد می‌شوند.

گفته شده این طرح برای یافتن و ردیابی «تروریست‌ها» ایجاد شده، اما بزرگی آن چنان است که می‌تواند «هر کسی را و در هر زمانی» رصد کند.

مقام‌های فرانسوی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

در زمانی که مقام‌های اروپایی و در کنار آنها فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، به طرح آمریکا در مورد رصد اطلاعات در اروپا تاختند باراک اوباما گفته بود «همه ساز و کارهای امنیتی، نه فقط مال ما، بلکه اروپایی‌ها، آسیایی‌ها، همه آنها می‌خواهند درک بهتری از جهان داشته باشند و بدانند در پایتخت کشورهای دیگر چه می‌گذرد».

در حال حاضر گزارش لوموند نگاه‌ها را متوجه رئیس‌جمهوری فرانسه می‌کند که در مورد آن، چه واکنشی نشان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG