لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

درگیری‌های مقابل گارد ریاست جمهوری مصر دستکم ۴۲ کشته داد


یکی از هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی که در درگیری‌های بامداد دوشنبه زخمی شده است.
یکی از هواداران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی که در درگیری‌های بامداد دوشنبه زخمی شده است.
گزارش‌ها حاکی است که در درگیری‌های مقابل مقر گارد ریاست جمهوری مصر دستکم ۴۲ نفر کشته شدند. ارتش مصر درگیری‌ها را به «تروریستهای مسلح» نسبت داده‌است. از سوی دیگر اخوان‌المسلمین می‌گوید در حالی که اعضایش تنها دست به تحصن زده بودند با حمله نیروهای ارتش مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این درگیری بامداد روز دوشنبه، ۱۷ تیر ماه، رخ داد و ارتش مصر می‌گوید در این راستا «۲۰۰ فرد مسلح» را که قصد داشتند وارد ساختمان گارد ریاست جمهوری شوند، بازداشت کرده‌ است.

این ساختمان، محل نگهداری محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر است که از هفته گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

یک مقام وزارت بهداشت گفته است که در اثر این حمله، دستکم ۴۲ تن کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شده‌اند. در همین زمینه اخوان‌المسلمین از کشته شدن «۳۵ تن» از اعضایش مقابل این ساختمان خبر داده است و ارتش مصر نیز می‌گوید در این درگیری‌ها یک افسر ارتش کشته و ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

ارتش مصر در حالی تجمع‌کنندگان مقابل این مسجد را «تروریست» خوانده است که جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر در پیامی توئیتری تاکید کرده است که افراد حاضر در این محل، دست به تحصن زده بودند و نیروهای پلیس با اقداماتی «کشنده» سعی در متفرق کردن آن‌ها کرده‌اند.

روز دوشنبه حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخون‌المسلمین خواهان «قیام» مردم مصر علیه کسانی شده است که به گفته این حزب «قصد دارند انقلاب آن‌ها را با دخالت تانک‌ها، بربایند».

این حزب از جامعه جهانی نیز خواسته است که برای متوقف کردن «کشتارها» در مصر و بازداشتن این کشور از تبدیل شدن به «سوریه‌ای جدید»، مداخله کند.

به دنبال خشونت‌های صبح روز دوشنبه در مصر، حزب سلفی «نور»، دومین حزب بزرگ اسلامی در مصر، نیز در اعتراض به آن‌چه «کشتار مقابل گارد ریاست جمهوری» خوانده، از گفت‌وگو‌ها برای تشکیل دولت انتقالی کنار کشید.

به دنبال برکناری محمد مرسی از سوی ارتش مصر، عدلی منصور به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور انتخاب شده و قاهره اکنون در تلاش برای تشکیل دولت موقت است.

برکناری محمد مرسی موجی از اعتراض‌ها را در مصر به وجود آورده است. هواداران وی خواهان بازگشت او به قدرت هستند.

خیابان‌های مصر در مواردی صحنه درگیری موافقان و مخالفان محمد مرسی بوده است و در همین زمینه روز جمعه و شنبه به دنبال درگیری حامیان محمد مرسی با مخالفان او و ارتش، دستکم ۳۵ تن کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG