لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

انتقاد شدید رییس انجمن کلیمیان ایران از نفی هولوکاست توسط احمدی‌نژاد


محمود احمدی‌نژاد به تازگی گفته که با طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرده است.
محمود احمدی‌نژاد به تازگی گفته که با طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرده است.
هارون یشایایی، رییس انجمن کلیمیان ایران، در یادداشتی که یک روزنامه چاپ تهران منتشر کرده است، از سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد در نفی هولوکاست به شدت انتقاد کرد و آن را باعث «تطهیر فاشیسم» دانست.

در یادداشتی که روز چهارشنبه، ۱۹ تیر در روزنامه اصلاح‌طلب شرق منتشر شد، آقای یشایایی ادعاهای رییس دولت ایران مبنی بر افسانه بودن هولوکاست را رد کرد و گفت بر خلاف آن‌چه برخی مطرح می‌کنند، هولوکاست به‌هیچ وجه سناریویی ساخته و پرداخته «باندهای صهیونیستی یا لابی یهودیان در اروپا و آمریکا» نبود، بلکه اقدام سازمان‌یافته «فاشیست‌های هیتلری» بود که با هدف «یهودی‌کشی» اجرا شد.

او در ادامه این یاداداشت که عنوان «افسانه یا واقعیت» را دارد به مواردی تاریخی استناد کرده که ماجرای هولوکاست را توضیح می‌دهد مانند «اردوگاه‌های مرگ» که یهودیان به آنجا فرستاده می‌شدند و «غارت» خانه‌های آنان در برلین و مونیخ.

آقای یشایایی سپس نوشت که لابد یهودیان برای «هواخوری» به اردوگاه‌های کار اجباری می‌رفتند.

محمود احمدی‌نژاد که پیش از این سخنانش مبنی بر ساختگی بودن هولوکاست جنجال‌ساز شده بود، روز یکشنبه، ۱۶ تیر ماه، ادعا کرد که با طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرده است.

او همچنین گفت که هولوکاست «تنها عنصر قدسی باقی‌مانده در نظام سرمایه‌داری» بود، اما او مثل یک «بسیجی بی‌ترمز» به این مسئله ورود کرده است.

اما هارون یشایایی در واکنش به این سخنان می‌نویسد: «چه لزومی دارد ما ایرانیان با آن سابقه درخشان فرهنگی آب تطهیر بر پیکر پوسیده فاشیسم و تفکر نژادپرستانه آن بریزیم و مگر نه این است که فرهنگ ایرانی هرگز پذیرای تعصبات نژادی – قومی و مذهبی نبوده است.»

وی احمدی‌نژاد را مورد پرسش قرار داده و گفته است: «در حالی که اروپا سعی می‌کند زخم چرکین نژادپرستی را از پیشانی خود پاک کند... چرا ما باید این جنایت آشکار را کم اهمیت و غیرواقعی نشان دهیم؟»

آقای یشایایی در نهایت تاکید کرده است که مسئله هولوکاست ارتباطی با صهیونیسم و سیاست ندارد، بلکه نازی‌ها یهودیان را «به دلیل وضعیت نژادی و اعتقادات دینی آنها نابود می‌کردند»، چنان‌چه «در هیچ یک از اسناد رایش سوم و سخنرانی و نوشته‌های تئوریسین آنها کلمه‌ای از صهیونیسم وجود ندارد».

هارون یشایایی پیش از این نیز در اولین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به او نسبت به افسانه خواندن هولوکاست اعتراض کرده و طرح چنین مباحثی را «توجیه کشتار یهودیان» دانسته بود.
XS
SM
MD
LG