لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

ادوارد اسنودن: آمريکا و اسرائيل بدافزار «استاکس نت» را ساختند


ادوارد اسنودن کارمند سابق اداره امنيت ملی آمريکا که اکنون تحت تعقيب دولت آمريکاست می گويد که ويروس يا بدافزار «استاکس نت » که مخرب ترين سلاح شناخته شده در جنگ سايبری است و مراکز کامپيوتری تاسيسات هسته ای ايران را مورد حمله قرار داد توسط دولتهای آمريکا و اسرائيل خلق شده است.

شبکه خبری «ای بی سی » می نويسد که قبل از آنکه ادوارد اسنودن به خاطر افشای طرح های گسترده کنترل ارتباطات شهروندان توسط نهادهای امنيتی آمريکا به شهرت برسد، در مصاحبه ای که از طريق کدهای مخفی با «جکوب اپلبام» کارشناس امنيتی شبکه اينترنت انجام داده بود نوشته بود: «اداره امنيت ملی آمريکا ونهادهای امنيتی اسرائيل اين ويروس را خلق کرده اند.»

نشريه آلمانی « اشپيگل» بخشی از اين مصاحبه را منتشر کرده است. در آن مصاحبه ادوارد اسنودن می گويد که اداره امنيت ملی آمريکا به طور مستمر با نهادهای امنيتی کشورهای ديگر همکاری می کند و يک سازمان بسيار بزرگی دارد که کار آن برقراری و مديريت ارتباط های خارجی است.

در آن مصاحبه که از طريق رمز نويسی و کدهای مخفی انجام شده ادوارد اسنودن به موضوع «استاکس نت» اشاره بيشتری نمی کند و هيچ يک از روزنامه هايی که تاکنون وی با آنها همکاری کرده مطلب مشخصی در مورد اين ابزار جنگ سايبری عليه ايران مطلبی منتشر نکرده اند.

شبکه خبری « ای بی سی » يادآوری می کند که « استاکس نت » در سال ۲۰۱۰ علنی شد ولی احتمالا از سال ۲۰۰۵ فعال شده است و هدف آن نفوذ در شبکه کاميپوتری مراکز هسته ای و ديگر نهادهای حساس ايران بود تا از طريق نسخه برداری و کسب اطلاعات دقيق از جزييات کار اين مراکز بتواند به آنها آسيب بزند.

در زمانی که « استاکس نت» علنی شد اکثر صاحبنظران امنيتی اعلام کردند که دولت هایی مانند آمريکا و اسرائيل قادر به توليد و کاربست يک چنين ابزار پيچيده ای هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۲ گزارش داده شد که « استاکس نت » بخشی از يک برنامه گسترده تهاجمی سايبری است که در زمان رياست جمهوری جورج بوش آغاز شده و در دوران باراک اوباما سرعت بيشتری پيدا کرده است.

با وجود انتشار همه اين گزارش ها و اظهارنظرها، هيچ يک ازمقام های آمريکايی واسرائيلی تاکنون مسئوليت توليد «استاکس نت» و يا موفقيت های آن در تخريب برنامه های هسته ای ايران را نپذيرفته اند.

شبکه خبری «ای بی سی» می افزايد که « ادوارد اسنودن» هنوز هم در بخش ترانزيت فرودگاه مسکو است. از دو هفته پيش که وی از هنگ کنگ به مسکو رسيد دولت آمريکا پاسپورت وی را باطل کرده و به همين خاطر وی نمی تواند سفر کند ولی در تمام اين مدت وی در انظار عمومی ظاهر نشده است.

ادوارد اسنودن درجستجوی کشوری است که با سفر به آنجا بتواند ازحکم بازداشتی که توسط آمريکا وبه اتهام جاسوسی برای وی صادر شده است بگريزد. ونزوئلا اعلام کرده که حاضراست به وی پناهندگی سياسی بدهد ولی مشخص نيست که وی چگونه می تواند از مسکو به کاراکاس سفر کند بدون آنکه از خاک کشورهايی عبور کند که با آمريکا معاهده استرداد مجرمين دارند. از شهر مسکو به مقصد کاراکاس پرواز تجاری مستقيم وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG