لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

وعده دوباره درباره یارانه دارو: از هفته آینده پرداخت می‌شود


حسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت و درمان می‌گوید که حذف ارج مرجع و تبدیل آن به ارز مبادله‌ای باعث شده است کهداروهای خارجی حدود ۹۰ درصد گران شوند
حسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت و درمان می‌گوید که حذف ارج مرجع و تبدیل آن به ارز مبادله‌ای باعث شده است کهداروهای خارجی حدود ۹۰ درصد گران شوند
در حالی که مقامات سازمان غذا و دارو ایران از «منتفی شدن» طرح پرداخت یارانه دارو سخن گفته بودند، وزیر بهداشت و درمان روز جمعه، ۲۱ تیر، اعلام کرد که این طرح از هفته آینده اجرا می‌شود.

حسن طریقت‌منفرد که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت این طرح شامل بیماران خاص یا کسانی می‌شود که دچار بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان شده‌اند.

این مقام دولتی‌ تعداد این بیماران را ۱۴۰ هزار نفر برآورد کرد که از این پس می‌توانند یارانه داروی خود را از حساب سرپرست خانواده خود که در نظام هدفمندی یارانه‌ها ثبت شده است، دریافت کنند.

بحث یارانه دارو در ایران با اوج گرفتن نرخ ارز آغاز شد. ریال، واحد پول ایران، در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داده که این امر به رشد قیمت کالاهای وارداتی، نظیر بسیاری از داروها، انجامیده است.

از سویی دولت ایران نیز با پایان دادن به فرایند تخصیص ارز مرجع به دارو شتاب بیشتری به رشد قیمت دارو داد، به‌ طوری که دلار ۱۲۲۶ تومانی یک‌باره جای خود را به دلار ۲۴۵۰ تومانی داد که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ آمده است.

اکنون وزیر بهداشت ایران می‌گوید که تنها حذف ارج مرجع و تبدیل آن به ارز مبادله‌ای باعث شده است که داروهای داخلی حدود ۵۰ درصد و داروهای خارجی نیز حدود ۹۰ درصد گران شوند.

به گفته آقای طریقت‌منفرد، یارانه دارو به این خاطر به بیماران پرداخت می‌شود که این مابه‌التفاوت قیمت دارو را از جیب خود پرداخت نکنند.

او همچنین اطمینان داد که اگر وجه پرداختی به خانواده‌ها کمتر از مابه‌التفاوتی باشد که آنها برای گران شدن دارو پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با تکمیل اطلاعات خود در سامانه اطلاعاتی وزارت بهداشت، به این مبلغ دست یابند.

پیش از این مقامات سازمان غذا و دارو ایران گفته بودند که طرح پرداخت یارانه دارو به حساب خانوارها منتفی است و این که وزارت بهداشت تصمیم گرفته اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح را به بیمه‌ها پرداخت کند تا بیمه‌ها این مبلغ را به بیماران تحویل دهند.

وزیر بهداشت ایران اعتبار درنظر گرفته شده برای جبران مابه‌التفاوت ارز دارو را ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG