لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

زیباری: عراق نمی‌تواند مانع ارسال سلاح‌های ایران به سوریه شود


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق می‌گوید که اگر دولت‌های غربی اطمینان دارند ایران به سوریه اسلحه قاچاق می‌کند، خودشان دراین‌باره اقدام کنند
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق می‌گوید که اگر دولت‌های غربی اطمینان دارند ایران به سوریه اسلحه قاچاق می‌کند، خودشان دراین‌باره اقدام کنند
وزیر امور خارجه عراق، می‌گوید که اگر ایران بخواهد از طریق حریم هوایی کشورش اسلحه به سوریه بفرستد، بغداد امکانات لازم برای توقف چنین محموله‌هایی را ندارد.

در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق الاوسط که روز شنبه، ۲۲ تیر منتشر شد، آقای زیباری به مجموعه اقداماتی اشاره کرد که دولت عراق تاکنون برای کنترل هواپیماهای ایرانی عازم به سوریه انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «از سپتامبر گذشته ما به‌طور تصادفی برخی هواپیماهای ایرانی و سوری را بازرسی کرده‌ایم و آن‌چه یافته‌ایم کالاهایی غیر از سلاح بوده است، مانند دارو و غذا.»

آقای زیباری سپس افزود: «صادقانه بگویم. آن هواپیماها شاید حامل کالاهای دیگری بودند، ولی ما نه ابزار بازدارنده و نه پدافند هوایی و جت‌های جنگی در اختیار داریم که بتوانیم مانع ارسال سلاح [به سوریه] شویم.»

ایالات متحده بارها از عراق خواسته است که هواپیماهای ایرانی عازم به سوریه را بازرسی کند.

ایران متحد اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شمار می‌رود که درگیر جنگ داخلی است و همین ظن کمک‌های تسلیحاتی تهران به دمشق را تقویت می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سفری که فروردین سال جاری به بغداد داشت، گفت که استفاده هواپیماهای ایرانی «برای انتقال سلاح به سوریه» از طریق حریم هوایی عراق دردسرساز شده است.

اما ایران این ادعا را همواره رد می‌کند و می‌گوید که تنها کمک‌های بشردوستانه به سوریه می‌فرستد.

در این میان دولت عراق چندین بار در طول یک سال گذشته اعلام کرد که هواپیماهای ایرانی عازم به سوریه را به منظور بازرسی وادار به فرود در عراق کرده، اما هیچ اسلحه‌ای نیافته است.

اکنون نیز وزیر امور خارجه عراق به دولت‌های غربی می‌گوید که اگر آنها اطمینان دارند ایران به سوریه اسلحه قاچاق می‌کند، خودشان دراین‌باره اقدام کنند.

به گفته این مقام عراقی، دولت‌های غربی قانع شده‌اند که چنین ارتباطی میان ایران و سوریه وجود دارد اما او به آنها پاسخ داده است که با این حرف موافق نیست و در ضمن هیچ وسیله‌ای هم برای ممانعت از این کار در اختیار ندارد.

آقای زیباری اضافه کرد که دولت شیعه مذهب عراق از تهران خواسته است که «از روابط خود با بغداد برای فرستادن اسلحه برای دیگران استفاده نکند».

وزیر خارجه عراق در نهایت گفت: «ما ارسال سلاح از طریق حریم هوایی کشورمان را نمی‌پذیریم و محکوم می‌کنیم و این را به طرف ایرانی نیز به‌طور رسمی اعلام می‌کنیم، اما ما نمی‌توانیم آن را متوقف کنیم.»

جنگ داخلی در سوریه به‌شدت صورتی فرقه‌ای پیدا کرده و به رویارویی خونینی میان شورشیان سنی مذهب با شیعیان علوی حاکم بر کشور انجامیده است. در این میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حامی شورشیان و ایران حامی حکومت سوریه است.

هوشیار زیباری که خود از کردهای سنی مذهب عراق است، ماه گذشته گفت که نمی‌تواند این خبر را که شیعیان عراق در کنار نیروهای حکومت سوریه با شورشیان می‌جنگند، تکذیب کند.

او اما تاکید کرد که دخالت آنان در این جنگ مطابق با سیاست‌های دولت عراق نیست.
XS
SM
MD
LG