لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

بنیامین نتانیاهو: دنیا نباید به حسن روحانی اعتماد کند


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته است که ایران تا رسیدن به «خط قرمز» اسرائیل تنها شصت کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیست درصدی فاصله دارد و «دنیا نباید به حسن روحانی که گرگی در پوست میش است اعتماد کند».

آقای نتانیاهو روز یکشنبه، بیست و سوم تیر، در نشست هفتگی دولت خود و نیز بلافاصله در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی بی اس گفت: «عبور از خط قرمز تحمل نمی‌شود».

نتانیاهو در نشست دولت اسرائیل مدعی شد که ایران با غنی کردن ۶۰ کیلوگرم دیگر اورانیوم با غنای بیست درصد، به «خط قرمز» می‌رسد.

وی این را نیز گفت که ایران تجهیزات پیشرفته تری نیز برای غنی کردن سریعتر اورانیوم می‌سازد.

نخست وزیر اسرائیل افزود: «ما صبرنمی کنیم که زمان از دست برود».

نتانیاهو به سی بی اس نیز گفت زمانی که اقدامات قاطع و لازم صورت گرفته باشد، «تاریخ به درستی قضاوت خواهد کرد».

نخست وزیر اسرائیل از سال‌های گذشته، برنامه هسته‌ای ایران را «خطر حیاتی» برای کشورش می داند.

نتانیاهو در مصاحبه با سی بی اس گفت: «ساعت اسرائیل (در برابر ایران) تندتراز ساعت آمریکایی‌ها کار می‌کند زیرا ما فاصله (جغرافیایی) کمی با ایران داریم؛ می‌توانیم آسیب بیشتری ببینیم و لذا فوریت مسئله برای ما به نسبت آمریکایی‌ها متفاوت است».

نتانیاهو به باب شیفر مجری قدیمی سی بی اس گفت: «من از کشورم در برابر رژیمی که ما را به نابودی دوباره تهدید می‌کند، دفاع می‌کنم».

نتانیاهو آمریکا را نیز به برداشتن «گام‌های جدی تر» در برابر ایران فرا خواند و گفت: «مهم این است که سران تهران بفهمند که بعد از انتخابات‌شان، سیاست (فشار و تحریم علیه ایران) فرقی نمی‌کند».

نخست وزیر اسرائیل، رییس جمهوری منتخب ایران را «ابزاری» برای رسیدن به بمب اتمی ایران نامید و گفت «او (با فریبکاری به غرب) لبخند می‌زند و ایران بمب می‌سازد».

نتانیاهو به سی بی اس گفت: «(روحانی از احمدی نژاد) انتقاد می‌کند که چرا گرگی در پوست گرگ بوده است».

نخست وزیر اسرائیل گفت: «رهبران تهران اگر فکر کنند که اسرائیل می‌گذارد آنها به بمب (اتمی) برسند، اشتباه می‌کنند».

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه، بیست و سوم تیر، نوشته بودند، نتانیاهو با احساس نگرانی عمیق از احتمال نرمش جامعه جهانی در برابر ایران در پی روی کارآمدن حسن روحانی، بار دیگر موضوع برنامه هسته‌ای ایران را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار داده است.

نتانیاهو روز یکشنبه در نشست هیات دولت گفت: «بحران سوریه و ماجراهای مصر، مسئله اتمی ایران را به زاویه رانده است».

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو می‌خواهد بار دیگر این فوریت را القاء کند که اگر آمریکا «گزینه نظامی معتبرتری» در برابر ایران قرار ندهد، اسرائیل ممکن است خود به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران اقدام کند.

نخست وزیر اسرائیل شهریور سال گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد «خط قرمز» کشورش را برای برنامه اتمی ایران ترسیم کرد.

نتانیاهو گفته بود: «وقتی ایران ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی داشته باشد، می‌تواند اورانیوم با غلظت ۹۰ درصدی (برای بمب اتمی) تولید کند».

یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، ماه گذشته گفته بود، ایران به خط قرمز «بسیار نزدیک» شده و حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای بیست درصدی دارد.

یووال اشتاینیتز دو هفته پیش در مصاحبه با فیگارو گفته بود حتی دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان جامعه جهانی با ایران بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی نمی‌تواند کارساز باشد زیرا ایران «پیش از آن از خط قرمز عبور کرده است».

نمایندگان پنج کشور عضو دایم شورای امنیت و آلمان، گروه ۱+۵، سه شنبه بیست و پنجم تیر در بروکسل در نشستی با ریاست کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره آینده مذاکرات هسته‌ای خود با ایران رایزنی می‌کنند.

هنوز موعدی برای دور بعدی مذاکرات با ایران تعیین نشده اما جامعه جهانی از ماه سپتامبر، شهریور، به عنوان زمانی که می‌توان نخستین دور مذاکرات، پس از آغاز کار دولت آتی ایران را انجام داد، یاد می‌کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از استقرار و آغاز کار دولت حسن روحانی خواهد بود؛ وی نیمه مرداد ماه ریاست جمهوری را در دست می‌گیرد و پس از دو هفته باید وزیران خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس ایران معرفی کند.

آقای روحانی در طول کارزار انتخاباتی از عملکرد سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ انتقادهای سختی کرد.

حسن روحانی گفته است، می‌توان با جامعه جهانی ضمن تامین منافع ملی ایران، به تفاهم رسید و دستکم مانع از گسترش تحریم‌ها علیه ایران شد.
XS
SM
MD
LG