لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

خامنه ای: مواضع اخير آمريکايی ها ضرورت خوش بين نبودن به آنها را تأييد کرد


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ، روز يکشنبه ۳۰ تيرماه در واکنش به اظهارات مقام های آمريکايی برای مذاکره با ايران گفته است که موضع گيری چندماه گذشته مقام های آمريکايی بار ديگر«ضرورت» خوش بين نبودن به آنها را مورد تاييد قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با «کارگزاران نظام» گفته است: «در تعامل با دنيا، نبايد عملکرد دشمنان خود را از ياد ببريم حتی اگر بنابر مصالحی، آن را به روی او نياوريم.»

آيت الله علی خامنه ای با اشاره به اظهارات اخير آمريکاييها برای مذاکره با ايران، گفته است: «در ابتدای امسال هم گفتم که به مذاکره با آمريکا خوش‌بين نيستم، اگرچه در سالهای گذشته مذاکره در مسائل خاصی همچون عراق را منع نکردم.»

وی در ادامه تصريح کرده است :«آمريکايی‌ها غيرقابل اعتماد و غيرمنطقی هستند و در برخوردهايشان صادق نيستند.»

رهبر ايران همچنين گفته است:« موضع‌گيری مسئولان آمريکايی در همين چند ماه گذشته، بار ديگر ضرورت خوش بين نبودن به آنها را تأييد کرد.»

آیت الله خامنه ای تصریح کرده است:« در تعامل با دنيا، هنر اين است که بتوانيد راه خود را ادامه دهيد بدون آنکه طرف مقابل بتواند مانع حرکت شما بشود و اگر تعامل با دنيا منجر به برگشت از مسير شود، يک خسارت است. »

رهبر جمهوری اسلامی توضيح بيشتری در خصوص موضع گيری های اخير مقام های آمريکايی ازائه نکرده است، اما اين در حالی است که آنها ضمن استقبال از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی حسن روحانی ، ابراز امیدورای کردند با این تحول زمینه برای حل اختلافات بین دو کشور فراهم شود.

در همین زمینه، روز جمعه بيش از ۱۳۰ نماينده مجلس نمايندگان آمريکا در اقدام بی سابقه در نامه ای به باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا از وی خواستند با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری ايران، برای حل اختلافات موجود بين دوکشور با وی وارد مذاکره شود.

در همين زمينه، روزنامه واشينگتن پست نيز گزارش داده است که کنگره آمريکا ارسال طرح جديد تحريم های ايران به کاخ سفيد را به تعويق انداخته است. طبق اين گزارش معمولا کنگره هر تابستان لايحه ای برای تشديد تحريم ها عليه ايران، به کاخ سفيد ارسال می کرد،‌صرفنظر از اين که کاخ سفيد با چنين تحريم هايی موافق يا مخالف باشد.

«جابه جايی مسئولان»

آيت الله خامنه ای در ادامه به جابجايی مسئولان و تغيير دولت ها اشاره کرده و گفته است:« ورود عناصر، ديدگاهها، ابتکارات و سلايق جديد به «ميدانِ جابجايی قدرت» عيد و فرصت بزرگی است که بايد از آن بخوبی استفاده کرد.»

وی اضافه کرده است:«جابجايی مسئوليت‌ها در ايران اسلامی بجز سال ۸۸ که برخی خطای بزرگی کردند و کشور را به لب پرتگاه بردند، همواره با آسايش، شادکامی و خوبی همراه بوده است.»

به گزارش ايسنا، پيش از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی،‌ محمود احمدی نژاد رييس دولت دهم،گزارش مشروحی از عملکرد دوره هشت ساله رياست جمهوری خود ارائه کرده است.

وی در اين گزارش به مقايسه عملکرد دولت های نهم و دهم با ديگر دولت های جمهوری اسلامی پرداخته است.
XS
SM
MD
LG