لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

هاشمی رفسنجانی: نمی‌توانیم با جهان قهر باشیم


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام ایران، ۳۰ تیر ماه گفت «نمی توانیم با جهان قهر باشیم و به تکامل فکر کنیم و این اندیشه افراطی، مخل شعار استقلال‌خواهی مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی است».

هاشمی رفسنجانی در دیدار با گروهی از استادان دانشگاه‌های ایران گفته است «وظیفه همه ماست تا از کاری که مردم کرده‌اند، حراست کنیم و نگذاریم تندروها بذر ناامیدی را در فضای جامعه گسترش دهند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا رئیس تشخیص مصلحت نظام در عین حال با اشاره به «کسانی که کشور را به این روز انداختند» تاکیده کرده است همه می‌توانند با تجدیدنظر در گفتار، افکار و رفتار خود، در فضای رقابتی، به بهتر شدن امور کمک کنند. او شرط چنین مشارکتی را «دوری کردن از توهین و تهمت» عنوان کرده است که «با ادبیات اعتدالی هیچ سازگاری ندارد».

اعتدال در سیاست داخلی و تعامل با کشورهای خارجی از مهم‌ترین شعارهای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران، به شمار می‌رود.

محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی پیشین و فعلی در ایران از جمله کسانی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ماه از آقای روحانی حمایت کردند.

موضوع تعامل با کشورهای خارجی، به ویژه با بحرانی شدن آن در هشت سال گذشته، طی روزهای گذشته به فضای سیاسی ایران باز گشته است. در این میان گفت‌وگو میان ایران و آمریکا از جمله مهم‌ترین مسائلی بوده‌اند که بار دیگر و در فضای به وجود آمده پس از انتخابات در ایران مجال یافته‌اند تا مطرح شوند.

در خود آمریکا این موضوع برای نمونه در درخواست ۱۳۰ نماینده کنگره آن کشور از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای مذاکره با ایران بروز پیدا کرده است.

در عین حال خبرهایی نیز منتشر شده که کنگره آن کشور ارسال طرح جدید تحریم‌های ایران را به کاخ سفید عقب انداخته است. تحریم‌هایی که عمدتا به دلیل برنامه اتمی ایران شکل گرفته‌اند و طی هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد حلقه آنها تنگ‌تر شده است.

رئیس مجمع تشخیص نظام دو هفته پیش با انتقاد از تحریم‌های مرحله‌ای آمریکا گفته بود واشینگتن باید از گسترش تحریم‌ها خودداری کند.

روز یک‌شنبه علاوه بر اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز به موضوع «تعامل» با خارج اشاره کرد.

در این اشاره آیت‌الله خامنه‌ای مستقیما از آمریکا نام برد و بر «ضرورت» خوش‌بین نبودن به مذاکرات با آن کشور تاکید کرد.

رهبر ایران با اشاره به «موضع‌گیری‌های اخیر» مقام‌های آمریکایی، گفته است «در ابتدای امسال هم گفتم که به مذاکره با آمريکا خوش‌بين نيستم، اگرچه در سال‌های گذشته مذاکره در مسائل خاصی همچون عراق را منع نکردم».

او در عین حال گفته است «اگر تعامل با دنيا منجر به برگشت از مسير شود، يک خسارت است».

رهبر جمهوری اسلامی توضيح بيشتری در خصوص «موضع‌گيری‌های اخير» مقام‌های آمريکايی ارائه نکرده است

آیت‌الله خامنه‌ای از مهم‌ترین حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی و سیاست‌های او از جمله در مورد برنامه اتمی ایران به شمار می‌رفت.

در آخرین سال‌های ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بسیاری از اصولگرایان هوادار رهبر ایران به صف منتقدان احمدی‌نژاد پیوستند.
XS
SM
MD
LG