لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

ایران افزودن شاخه نظامی حزب‌الله به فهرست تروریستی اروپا را محکوم کرد


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، سی و یکم تیر ماه، اقدام اتحادیه اروپا را در افزودن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان به فهرست گروه‌های تروریستی خود، محکوم کرد.

وزیر خارجه ایران حزب‌الله لبنان را «گروه مقاومت علیه تجاوز و اشغال‌گری» نامیده است و می‌گوید تروریست نامیدن گروهی که «حضور قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد»، «سست بودن مبانی منطقی این اقدام را روشن می‌کند».

خود دولت لبنان پنج‌شنبه گذشته از اتحادیه اروپا خواسته بود تا از افزودن حزب‌الله به فهرست گروه‌های تروریستی چشم‌پوشی کند زیرا «حزب‌الله از اجزای اصلی جامعه لبنان است.»

وزیر خارجه ایران در نخستین واکنش منفی خارجی به این موضوع این اقدام را «اقدامی علیه مردم لبنان» نام نهاده است.

از سوی دیگر اسرائیل از این اقدام استقبال کرده است.

پیشتر بریتانیا از اتحادیه اروپا خواسته بود تا به دلیل «دست داشتن» این گروه در حمله تروریستی به گردشگران اسرائیلی در فرودگاه بورگاس بلغارستان، و هم‌چنین «ارتباط حزب‌الله با فعالیت‌های تروریستی در قبرس» این گروه را به فهرست گروه‌های تروریستی بیافزاید.

برخی اعضای اتحادیه اروپا نگران بودند که این اقدام به تنش در لبنان بیانجامد.

اما بنا بر آنچه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک، محل دیدار وزاری خارجه این اتحادیه، گفته‌اند، حضور حزب‌الله لبنان در جنگ خونین داخلی سوریه سبب شد تا آنها به سمت افزودن شاخه نظامی این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی گام بردارند.

در نهایت تمام اعضای اتحادیه اروپا با این کار موافقت کردند و شاخه نظامی حزب‌الله لبنان از روز دوشنبه وارد فهرست سازمان‌های تروریستی شد.

ایران و سوریه از مهم‌ترین حامیان خارجی حزب‌الله لبنان به شمار می‌روند. حزب‌الله لبنان نیز از هم‌پیمانان این دو کشور است.

حسن نصر‌الله، دبیر کل این گروه، رسما اعلام کرده است که گروه تحت امرش در جنگ داخلی سوریه به نفع نیروهای هوادار بشار اسد حضور دارند.

سران کشورهای مختلف و نیز نهادهای بین‌المللی، از جمله بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل از حزب‌الله لبنان خواسته‌اند تا از سوریه خارج شود.
XS
SM
MD
LG